Sprievodca vytvorením jedálneho lístka do foodtrucku

Po českých a slovenských cestách jazdí viac ako 9 miliónov áut. Avšak len niekoľko z nich je iných. Zvyčajne sú iné už na prvý pohľad. No od ostatných sa líšia predovšetkým tým, že sú vybavené pojazdnou kuchyňou. Reč je o foodtruckoch.

Koncept foodtruckov sa posledné roky teší čoraz väčšej obľube. Niet teda divu, že týchto prevádzok na štyroch kolesách pribúda každým dňom. Ale samotná kúpa foodtrucku ešte automaticky neznamená úspešný biznis.

Aj tu sa totiž odohráva rovnako tvrdý boj o zákazníka, ako pri ostatných gastro zariadeniach. Preto je dôležité pripraviť takú ponuku jedál a nápojov, ktorá ľudí zaujme. Ako na to? To vám môže napovedať sprievodca vytvorením jedálneho lístka.

Stanovte si jasný smer

Skôr, než sa vrhnete do výberu konkrétnych jedál, ktoré by ste chceli ponúkať, musíte si zvoliť jasný koncept kuchyne. Ak totiž ponúkate „z každého rožku trošku“, pôsobíte na zákazníka chaoticky a vyvolávate v ňom istý pocit nedôvery. Je to podobný pocit, ako keď sa človek ocitne v nejakom obchode so zmiešaným tovarom, v ktorom nájde všetko, len už nie v potrebnej kvalite. A to určite nechcete.

Inšpirácií na koncept foodtrucku je mnoho. Klasikou sú palacinky, hamburgery, pirohy či polievky. Osvedčená je aj mexická (wrapy, burritos, quesadillas), talianska (pizza, cestoviny) či ázijská kuchyňa (sushi, rezance, wok). Menej typickou je kórejská kuchyňa (kimchi wrapy, kimchi burger). No, samozrejme, najlepšie je, ak nájdete dieru na trhu a prídete s niečím novým, vlastným a originálnym. Dobrou voľbou by mohla byť napríklad „babičkina kuchyňa“.

Konkrétnosti majú svoje limity

Po tom, čo sa rozhodnete pre určitý koncept, môžete prejsť k uvažovaniu o tom, ktoré konkrétne jedlá chcete zaradiť do jedálneho lístku. Pri „babičkinej kuchyni“ by to mohli byť tatarčané (pohánkové) pirohy, ale aj zemiakové, tvarohové či kapustové. Ľudí by ste zaiste potešili aj pečenými kapustovými pirohmi, no stopercentne by nepohrdli ani haluškami či lokšami.

Naša rada: Myslite aj na jednu zásadnú vec. Kuchyňa vo foodtrucku je rozmerovo limitovaná. Preto by asi nebol najlepší nápad ponúkať jedlá, ktoré sú náročné na prípravu z hľadiska množstva spotrebičov.

 foodtruck-jedalny-listok

Na problém s obmedzeným priestorom treba myslieť aj čo sa skladovania zásob týka. Je teda zrejmé, že jedálny lístok foodtrucku nemôže byť ani zďaleka taký hrubý ako ten, ktorý vám dá do rúk čašník v reštaurácii.

Špeciality sú klasická istota

Určite by ste nemali nechať ležať ladom možnosť sezónnych špecialít. Je to už rokmi overená stávka na istotu a pre obe strany (vás i zákazníkov) win-win situácia. Premeňte teda ovocie či zeleninu na delikatesu na tanieri. Čo tak spraviť z obyčajných sliviek slivkové gule alebo slivkový koláč s posýpkou, z tekvice tekvicovú polievku či z jabĺk jablčné pité? Všetky tieto pokrmy potešia nielen brucho, ale aj dušu, keď prebudia spomienky na detstvo.

Pomenujte veci (ne)správnym menom

Upútať a upriamiť pozornosť na vašu ponuku pomôže aj to, ak jedlá nepomenujete klasicky. Namiesto toho s trochou kreativity pomenujte jedlo tak, aby ho predával už len samotný názov. Určite nám dáte za pravdu, že „pohánkové pohladenie zmyslov“ znie lepšie ako len „tatarčané pirohy“.

Rovnako dobré je aj to, ak jedlá nafotíte. Fotky totiž dokážu spraviť veľa a zaujať zákazníka natoľko, že sa viditeľne zvýši ich predaj.

 foodtruck-jedalny-listok

K dobrému jedlu patrí aj dobré pitie

Či po sladkom, či po slanom, či po štipľavom, smäd na jazyku ľuďom zostane. Ten nechajte zájsť vašim hosťom dobrou kávou, ktorú by ste mohli doplniť aj detskou verziou – meltou, ktorú nám varili naše babky, aby sme sa cítili ako dospelí.

Povinnou „výbavou“ by mali byť i domáce limonády, napríklad lesná zmes, citrusová či mätová. Zabudnúť by ste nemali ani na bylinkové čaje (materina dúška, žihľava, harmanček atď.) z byliniek nazbieraných priamo v záhrade. Podávať ich môžete nielen ako teplé, ale v lete aj ako ľadové.

Zviditeľnite si menu

Keďže s foodtruckom nebudete stále iba na jednom mieste, majte aspoň vaše menu na mieste, kde ho ľudia nájdu. Na webe. S tým vám výborne pomôže systém iKelp POS Mobile, ktorý má okrem funkcie jedálny lístok na webe aj množstvo ďalších užitočných funkcií.

Čo-to už má napovedať aj vzhľad

To, čo ľudia nájdu v jedálnom lístku vášho foodtrucku, by malo byť zrejmé už aj na prvý pohľad. Ten ako prvý padá na auto. Upravte, namaľujte či vyzdobte ho teda podľa toho. Prispôsobte tomu aj vaše logo a rovnošaty zamestnancov. A nezabudnite si zvoliť aj vhodnú marketingovú stratégiu.

S dobrým menu sa váš foodtruck na „cestách“ nestratí.

GoPay VISA, MasterCard