Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s ich použitím. Viac informácií OK
 

Ako efektívne prevádzkovať reštauračný systém v reštaurácii

Ponúkame Vám odpovede ako:

  • zvýšiť tržbu o 25% v špičke s aktuálnymi priestormi
  • z čašníkov spraviť supermanov a kúzelníkov
  • nabehať menej kilometrov tam a späť
Šipka dole

Všetky otázky je možné splniť výberom správneho reštauračného systému, ale najmä jeho správnym používaním, čo má v gastronómii zásadný vplyv na dosiahnuté tržby a množstvo spokojných, vracajúcich sa hostí, ktorí šíria vaše dobré meno. V tomto článku sa v modelových situáciách dozviete ako efektívne prevádzkovať reštauráciu a dosahovať skvelé hospodárske výsledky. Dovoľte preto pár tipov "ako na to" a vyberte si tie, ktoré vám sadnú.

Príprava na spustenie prevádzky

Typická reštaurácia má barový pult, aspoň dve miestnosti (fajčiar/nefajčiar) a oddelenú miestnosť na akcie a rodinné oslavy. Je teda vhodné si takto rozdeliť miestnosti aj v reštauračnom systéme. Ak sú niektoré z nich príliš veľke, je možné si vytvoriť v systéme viacero miestností pre jednu a rozdeliť rovno stoly do jednotlivých "rajónov".

Samozrejme, pred spustením prevádzky je dôležité si vytvoriť jednotlivé položky nápojov a jedál a vhodne ich zaradiť do kategórií a podkategórií.

Tip: Ak je v jednej kategórii veľa položiek, rozdeľte ich do podkategórií. Napríklad "Jedlá na objednávku" rozdeľte na "Hydina", "Bravčové", "Stejky", ... "Alkohol" na "Biely", "Farebný", ... atď. Čašníci sa tak budú rýchlejšie orientovať a zadávanie objednávky hostí do systému bude jednoduchšie a prehľadnejšie.

Nepodceňujte výber tzv. rýchlych volieb (QPLU), t.j. položiek, ktoré sa ako prvé zobrazia pri pridávaní do otvoreného účtu. Sem je vhodné umiestniť najčastejšie predávané položky (obedové menu, nápoje, kávy, a iné). Neváhajte využiť možnosť nastavenia farieb a priradenie obrázkov (ktoré si môžete nafotiť priamo v aplikácii s mobilom). To výrazne zvyšuje prehľadnosť pri práci. Kvalitné obrázky potrebujete aj pre hostí, aby si mohli sami objednávať priamo pri stole pomocou QR kódu.

Z pohľadu technického vybavenia je vhodné pri bare umiestniť dotykový počítač, alebo väčší tablet, ktorý budú využívať barmani, ale aj čašníci. K nemu je potrebné pripojiť fiskálnu tlačiareň a pri väčších prevádzkach odporúčame aj samostatnú tlačiareň na objednávky pripravovaných nápojov (bonovačku).

Tip: K dotykovému počítaču pridajte ešte jeden displej otočený do priestoru pre hostí. K pokladničnému systému tak bude mať rýchly prístup aj barman aj čašníci obsluhujúci hostí. Naviac ušetríte náklady na ďalší počítač a fiskálnu tlačiareň

Pre jednotlivých čašníkov je potrebné zabezpečiť smartfóny, najlepšie aj jeden rezervný, ktorý sa zároveň bude priebežne nabíjať.

V kuchyni je tiež potrebné zabezpečiť tlač objednávok (bonovačkou).

Tip: V niektorých prevádzkach je vhodné tlačiareň vybaviť malým bzučiakom, ktorý vydá zvukový signál po každom vytlačení objednávky. Toto oceníte najmä v hlučnejších prostrediach.

Jednotlivé jedlá a nápoje je potrebné rozdeliť a nastaviť z pohľadu miesta prípravy:

  • Objednávky jedál, ktoré pripravujú kuchári, sa budú tlačiť v kuchyni
  • Objednávky miešaných drinkov a káv, ktoré pripravujú barmani, sa budú tlačiť pri bare
  • Objednané nápoje a pochutiny, ktoré vychystávajú priamo čašníci (napríklad nealko z príručnej ladničky, chipsy a iné), sa budú zobrazovať priamo na mobile alebo počítači obsluhe

Najdôležitejšou časťou prípravy je tlač a umiestnenie QR kódov na stoloch. Tie slúžia na privolanie obsluhy a poskytujú hosťom ďalšie funkcie, napríklad aj ponuku vašich špecialít (napr. "Poľovnícke špeciality"). Zohrávajú kľúčovú úlohu pri zvyšovaní efektivity obsluhy hostí a zvyšovaní vašich tržieb - za rovnaký čas získate a vybavíte viac objednávok.

Tip: QR kódy sa dajú vytlačiť aj priamo z aplikácie reštauračného systému, zalaminovať do fólie 90x60mm a nalepiť tenkou obojstranne lepiacou páskou na stoly. Takáto výroba je rýchla a jednoduchá a QR kódy nezavadzajú ani pri čistení stola.

Predpokladáme rozdelenie obsluhy na 4 základné pozície:

  • barmani - vychystávajú nápoje pri bare
  • čašníci - obsluhujú hostí, preberajú objednávky a vynášaju nachystané nápoje a jedlá z baru a kuchyne
  • kuchári - pripravujú jedlá pre hostí
  • prevádzkový manažér - zabezpečuje chod prevádzky a skladovú evidenciu
Tip: Ak máte väčšiu prevádzku, počas špičky je vhodné čašníkov rozdeliť - jeden preberá objednávky, iní zabezpečujú prinesenie objednaných jedál a nápojov.

Ako začíname ráno

Podnikatelia začínajú obchodný deň ranným vkladom do pokladne. Mnohí si myslia, že je to len "zákonná povinnosť". V reštaurácii zvykne mať každý čašník svoju vlastnú peňaženku s hotovosťou. Je teda dôležité, aby ranný vklad vykonal každý čašník samostatne. Správny reštauračný systém Vám poskytne rozpis tržby a hotovosti na jednotlivých čašníkov. Manažér tak presne vie, akú sumu má každý pracovník odovzdať pri dennej uzávierke.

Počas obsluhy hostí pri stole sa na prácu s reštauračným systémom používajú smartfóny. Je dôležité zabezpečiť, aby boli na začiatu zmeny všetky nabité a mať jeden v zálohe. Takýto postup oceníte, ak sa niektorému z čašníkov vybije batéria v zariadení alebo dôjde k neočakávanej poruche.

Moderný reštauračný systém dokáže poskytnúť zákazníkom služby priamo pri stole, napríklad pomocou QR kódov alebo NFC. Najčastejšie sa dajú využiť na:

  • Privolanie obsluhy
  • Zaplatenie
  • Objednanie obedového menu, nápojov alebo iných špecialít
  • Akciová ponuka jedál a nápojov

Pre mnohé reštaurácie je základom biznisu obedové menu. Obsluha musí skontrolovať či je ponuka jedál a nápojov, ktorá sa zobrazí hosťom pri zosnímaní QR kódu na stole, v daný deň aktuálna. Tu sa zvyknú voliť dva prístupy:

  • Obedové menu je označené len číselne, napríklad: Menu č. 1, Menu č. 2, ...
  • Ponuka jedál je konkrétna, napríklad: Menu: Hrachová polievka, kuracie soté s ryžou, ...

Po vykonaní týchto krokov je reštauračný systém pripravený na každodenný chod reštaurácie - aj pre obsluhu, aj pre hostí pri stoloch.

K stolu si sadajú hostia

Vizitkou každej dobrej reštaurácie je kvalitná a rýchla obsluha. Pre hostí, ktorí si sadnú ku stolu nie je nič horšie ako čakať 10 minút, kým si ich obsluha všimne (niekedy to trvá aj dlhšie). Úlohy čašníka na prevádzke sú často kumulované. Ak je zaneprázdnený prípravou pri bare alebo je práve v kuchyni, nemusí si všimnúť nových prichádzajúcich hostí. Táto situácia môže nastať aj v prípade, keď má reštaurácia viacero miestností, kde naviac nie je priama viditeľnosť na všetky stoly od baru. Faktom je, že čašníci nemôžu byť v jednej sekunde na všetkých miestach.

Tip: Tu sa ukazujú QR kódy na stole ako užitočná pomôcka. Hostia môžu zosnímať QR kód a privolať obsluhu alebo rovno objednať napríklad obedové menu a nápoje. Pri bare je jedno centrálne pracovisko, kde barman a čašníci okamžite vidia volanie od stola. Čašníci tieto úlohy vidia aj na svojich mobiloch. Vďaka tomu si môžu prispôsobiť trasu a postupnosť vykonávania úloh tak, aby boli hostia čo najskôr obslúžení. Výberom správneho reštauračného systému a jeho používaním tak opať dokážete zrýchliť obsluhu, ale aj zvýšiť spokojnosť vašich hostí, ktorí sa radi opakovane vracajú.

Ako sa z čašníkov stávajú supermani

To, že čašník môže zadať objednávku hostí priamo pri stole vytvára úžasný efekt, ktorým si vaša reštaurácia získa u hostí obdiv. Akonáhle čašník potvrdí objednávku, udejú sa nasledovné veci:

  • objednávka jedál sa vytlačí v kuchyni
  • objednávka miešaných drinkov sa vytlačí pri bare
  • nápoje, ktoré chystajú priamo čašníci (napríklad minerálku) sa zobrazia ako nové úlohy na mobile alebo počítači pri bare

Najbližší voľný čašník može tieto nápoje okamžite priniesť k stolu. Hostia tak majú pocit, že objednávku "ešte ani poriadne nedokončili" a nápoje už majú na stole.

Tip ako sa stať kúzelníkmi: Hostia si zvyknú objednávať najprv nápoje. Čašník môže po ich zadaní objednávku potvrdiť a pokračovať objednávaním jedál. Druhý voľný čašník pri bare tieto nápoje okamžite prinesie k stolu, pretože sa mu na displeji objavia ako nová úloha. Vy si tak môžete vychutnať prekvapené tváre hostí, ktorých takýmto prístupom určite očaríte. Veď si ešte len objednávajú a "už sa to nosí na stôl".

Smartfón v rukách čašníkov nie je len "obyčajnou" náhradou pera a papiera. Je to mocný nástroj, ktorý výrazne urýchli obsluhu, čašníkom organizuje a uľahčuje prácu a vašej reštaurácii robí dobré meno.

Hostia si objednávajú sami - rýchlo a bezpečne

Osobný prístup obsluhy v reštaurácii je veľmi dôležitý. Tento fakt je nespochybniteľný. Čašník má za úlohu obsluhovať hostí, ale zároveň zabezpečiť ich pohodlie a spokojnosť. Položím vám však zopár otázok:

  • Ste schopní sa naplno osobne venovať všetkým hosťom aj počas špičky (počas výdaja obedových menu)?
  • Ste ochotní dať prednosť osobnému prístupu, aj keď sú hostia nespokojní, že dlho čakajú na obsluhu?
  • A keď k vám chodia na obed opakovane tí istí hostia každý deň, je stále osobný prístup tým kľúčovým? Alebo je to skôr kvalita jedla a rýchlosť obsluhy, ktoré sa stávajú kľúčovými?
Takto znejú najčastejšie objednávky hostí vo vašej reštaurácii počas obeda: "Ja si dám jednotku, a ja si dám dvojku a kolu" ... Vedeli ste, že hostia čakajú priemerne 3 až 5 minút na to, aby vám povedali túto jednoduchá vetu?
Umožnite hosťom, aby si mohli sami objednávať pri stole pomocou QR kódu! Je to skutočne jednoduché. Zosnímajú QR kód, vyberú si napríklad obedové menu, k tomu nápoj (najlepšie k obedu za akciovú cenu), potvrdia svoju objednávku, ktorá môže byť vybavená skôr, ako si ich všimne prvý čašník. Hostia sú spokojní, vy zrýchlite obsluhu a predáte viac obedov denne.
A osobný prístup zostáva aj naďalej - čašník prináša hosťom jedlá a nápoje, dáva im účtenku a preberá platbu. Vždy bude existovať aj skupina hostí, ktorí QR kód využívať nebudú.
Bojíte sa bezpečnosti alebo zlomyseľných hostí? Riešenie je jednoduché. Všetky objednávky vykonané hosťami pri stole sa môžu zobrazovať čašníkom alebo barmanom na schválenie. Tí sa pozrú k danému stolu a v sekunde zhodnotia, či ju môžu potvrdiť "jedným kliknutím". Opakujúcich sa záškodníkov môžete naviac zablokovať, systém prestane na nich automaticky reagovať. Stále je to omnoho rýchlejšie, ako keď objednávku musí zadať a spracovať obsluha. Tá sa môže viac zamerať na rýchlosť prípravy jedál a nápojov a ich dodanie hosťom na stôl (tak ako to robia svetoznáme fastfood-ové reťazce).
Platnosť objednávky od stola sa dá podmieniť aj zaplatením vopred. Toto riešenie však už obmedzuje komfort hostí a preho ho odporúčame len v krajnom prípade.
Niektoré z obedových menu sa dnes už minulo? Žiaden problém. Obsluha zruší dostupnosť danej položky "na jeden klik" a tá sa okamžite prestane objavovať v ponuke, ktorá sa zobrazuje po zosnímaní QR kódu na stole.

Ako QR kódy na stole zvyšujú vaše tržby?

Zabudnite na drahé tablety, ktorými by ste museli vybaviť každý stôl. A ako by ste ich zabezpečili proti krádeži a poškodeniu? Nehovoriac o tom, že nefungujú bez elektrickej energie. Vytlačte si QR kódy, umiestnite ich na stoly a nechajte zákazníkov, aby používali vlastné zariadenie na vlastnú obsluhu. Je to rýchle, lacné a jednoduché riešenie, vďaka ktorému však veľa získavate.

    1. Ponuka obedového menu, špecialít podniku a akcií

      Základnou ponukou každej dobrej reštaurácie je obedové menu. Hostia si veľmi rýchlo zvyknú na používanie QR kódov na stole. Prakticky každý smartfón má fotoaparát a dostupnú aplikáciu na čítanie QR kódov. Ideálne je teda ponúknuť hosťom aktuálne dostupné obedové menu s možnosťou rýchleho objednania. Je jasné, že práve to je najviac objednávané v čase od 11:00 do 14:00. Ak si ho hostia môžu hneď objednať, je to pre nich veľká výhoda. Určite zaraďte do ponuky aj nejaké nápoje, ktoré sa dajú s obedovým menu objednať za zvýhodnenú cenu. Výrazne tým podporíte predaj nealkoholických nápojov. Naviac môžete do ponuky zaradiť vaše špeciality a prave prebiehajúce akcie. Typickým príkladom sú: poľovnícke špeciality, obdobie husacích hodov, a iné. Hostia si tieto položky môžu ihneď objednávať.

    2. Vyťaženie stolov počas dňa

      Položím vám jednoduchú otázku: Chceli by ste zvýšiť svoje tržby o 25%? Je bežné, že počas "prevádzkových špičiek" sú všetky stoly obsadené. Čo spravia hostia, ktorí si počas obeda nemajú kde sadnúť? Idú ku konkurencii.

      QR kódy pri stole dokážu túto situáciu výrazne zlepšiť. Okamžitým objednaním menu alebo privolaním obsluhy ušetríte obvykle viac ako 3 minúty. Ak sa hostia rozhodnú zaplatiť, obvykle čakajú minimálne 6 minút. Ak by bola priemerná dĺžka otvoreného účtu počas 3-hodinovej špičky 45 minút, na jednom stole sa tak otočia 4 návštevy hostí.

      Ale čo ak by ste vďaka efektívnemu reštauračnému systému ušetrili na každej návšteve 9 minút? Ak by priemedná dĺžka otvoreného účtu bola len 36 minút, za tie isté 3 hodiny vybavíte 5 návštev hostí. Zvýšenie priemerného počtu návštev zo štyroch na päť za ten istý čas je 25-percentné zvýšenie tržieb.

      Toto je len jednoduchý výpočet na základe získaných štatístík, ale dajte si toto krát 20 pracovných dní mesačne! To sú už skutočne zaujímavé čísla. Pri priemernej hodnote účtu 5€ x 30 stolov x 20 dní = 3000€ mesačne naviac.

    3. Opakované návštevy spokojnych hostí a ich známych

      Rýchla obsluha je vizitkou každej kvalitnej reštaurácie. Používaním QR kódov na stole dosiahnete okamžité zrýchlenie obsluhy hostí a zvýšenie tržieb počas "špičiek". Naviac vás hostia vnímajú ako modernú a pokrokovú gastronomickú prevádzku, čo je ďalšia reklama. Spokojní hostia majú vo zvyku sa vracať a získavať pre vás nových zákazníkov a to opäť prispieva k vašim vyšším ziskom.

      A kde skončí vaša konkurencia, ktorá obsluhuje tradičným, zastaralým spôsobom? Ich hostia budú nespokojní, ich tržby budú klesať. A ich zákazníci si nájdu nového dodávateľa - možno práve vás!

Malá vs. veľká objednávka - ako postupovať efektívne?

Všetci máme určitý limit kapacity svojej pamäte. Niekedy si hostia doobjednajú napríklad ďalšiu minerálku, niekedy je to hromadná objednávka viacerých osôb. Pri malej objednávke je vhodné si ju zapamätať, ísť rýchlo vybaviť k baru a po ceste ju zaevidovať ako otvorený účet v reštauračom systéme. To čašník vykoná najrýchlejšie pri bare, kde je stále dostupné pracovisko s dotykovou obrazovkou. Ušetrí tak čas, potrebný na vybratie smartfónu priamo pri stole.

Pri väčšej objednávke nastáva bod zlomu, kedy si ju už čašník nemôže zapamätať celú. V minulosti sme to riešili efektným vytiahnutím poznámkového bloku a zapisovali objednávku perom. Aké to má nevýhody?

  • Čašník musí prísť k pokladničnému systému a opakovane stratiť čas zadávaním položiek.
  • Ak by čašník zadal objednávku priamo pri stole, už mohla byť vytlačená bonovačka v kuchyni a jedlá hostí sa mohli hneď pripravovať. Takto sa začnú pripravovať až po zadaní položiek pri bare. Nehovoriac o tom, že čašník môže byť po ceste k baru zdržaný dopytmi pri ďalších stoloch, čím sa odďaluje čas, kedy sa začne riešiť objednávka hostí. Tento čas býva obvykle 2 minuty a v extrémnom prípade až 10 minút.

Ako teda postupovať pri väčšej objednávke a zefektívniť postup? Čašník zadáva objednané položky priamo pri stole pomocou svojho smartfónu. Môže komunikovať s hosťami, upravovať objednávku do finálnej podoby a zároveň rozúčtovávať na jednotlivé osoby. Po potvrdení objednávky sa môže okamžite venovať hosťom pri ďalšich stoloch. Objednávka sa okamžite vytlačí na bonovačkách v kuchyni a pri bare a kuchár s barmanom si okamžite začínajú plniť svoju úlohu - prípravu jedál a nápojov pre hostí. Čašník tak môže obsluhovať hostí pri iných stoloch a preberať ich požiadavky. Pri bare ho tak budú čakať nachystané nápoje a v kuchyni jedlá. Ak bude objednávok viacero, nič sa nedeje. Barman a kuchár k jednotlivým nápojom a jedlám priložia vytlačený lístok s objednávkou, kde je uvedené aj číslo stola. Vynesenie tak môže vykonať ktorýkoľvek voľný čašník či študentka-brigádnička.

Je dôležité mať reštauračný systém, ktorý umožňuje obsluhe objednávanie priamo pri stole. Výrazne tak zvyšujete efektivitu práce čašníkov. A čo je najdôležitejšie? Rýchlo obslúžení hostia sú spokojní. Čašníci majú možnosť sa viac venovať hosťom a zabezpečiť tak ďalšie objednávky.

Ako tlač objednávok pri bare a zvyšuje efektivitu reštaurácie

V reštaurácii je tlač objednávok v kuchyni priam nutnosť a drvivá väčšina prevádzok ju aj využíva. Pri bari ju už využívajú menej, neuvedomujúc si, že tak znižujú efektivitu vlastnej prevádzky. Hostia majú radi, keď sú obslúžení rýchlo. Je vhodné, ak čašník zadá objednávku do otvoreného účtu priamo pri stole. V momente potvrdenia sa pri bare vytlačí objednávka nápojov (bonovačka) s informáciou o miestnosti a číslom stola. Čašník tak môže po ceste k baru obsluhovať ďalších hostí, udržiavať s nimi príjemný kontakt, vybavovať ďalšie objednávky, prípadne uzatvárať účty a dávať pokyn na tlač účtenky. Mimochodom, vedeli ste, že spokojnosť hostí s čašníkom mu zvýši tringelty o 50% denne oproti stále ponáhľajúcemu sa čašníkovi, ktorý aj tak nestíha? Ale späť k našej situácii, tu môžu nastať dve situácie:

  • Iný čašník je v danom momente voľný a nachystané nápoje môže hneď roznášať, pretože barman priloží vytlačený lístok ku každej nachystanej objednávke. 
  • Alebo keď sa čašník, ktorý zadal objednávku, vráti k baru, budú ho tam už čakať nachystané nápoje. 

Počas obeda je najväčší nápor na kuchyňu, ktorá pripravuje jedlá. Nezabúdajte však, že vo večerných hodinách môžu prevládať práve teplé nápoje a miešané drinky. Aj tie je potrebné pripravovať čo najrýchlejšie.

V oboch prípadoch však výrazne šetríte čas, pretože barman začal chystať objednané nápoje ihneď a nečakal na to, až sa čašník vráti "z rajónu". Z prieskumov verejnej mienky vyplýva, že ľudia majú radi rýchlu a príjemnú obsluhu. Tiež pri výbere reštaurácie u zákazníkov rozhoduje skúsenosť obsluhy z minulosti. Nezaťažujte zbytočne čašníkov úlohami, o ktoré sa postará reštauračný systém.

Zabudnite na pero a papier, teraz je tu elektronická bonovačka pre čašníka v mobile

V predchádzajúcej stati sme si opísali, ako tlač objednávok pri bare výrazne zvyšuje efektivitu prevádzky v reštaurácii. Netreba však zabúdať na to, že sú určité nápoje a pochutiny, ktoré pripravujú priamo čašníci, Príkladom je nealko z chladničky. Správny reštauračný systém umožňuje rozdeliť tovary na skupiny. Niektoré sa tlačia ako objednávky pri bare (miešané nápoje, koktejli, kávy), niektoré v kuchyni (jedlá, dezerty) ale čo s tými, ktoré sa nevytlačia nikde?

(vedeli ste, že spokojnosť s čašníkom mu zvýši tringelty o 50% denne oproti stále ponáhlajúcemu sa čašníkovi, ktorý nestíha)Riešenie má čašník priamo u seba. Na zariadení, na ktorom zadal objednávku pri stole sa prepne do nástroja pre vychystávanie. Prehľadne vidí položky na jednotlivých stoloch, ktoré musí pripraviť a zaniesť hosťom na stôl. Jedným kliknutím si označuje, ktoré sú vybavené, buď jednotlivo alebo všetky na danom otvorenom účte. Čašníkovi sa zobrazia len tie položky, ktoré skutočne musí vychystať. Pre zvýšenie efektivity si môže vybrať napríklad úlohy len z jednej miestnosti a vychystať len tie. Už pri samotnej objednávke si môže zadávať rôzne poznámky alebo predvolené texty (napr. "nechladená"), ktoré sa mu zobrazujú počas vychystávania. Zabudnite na pero a papier, používajte riešenia, ktoré vám uľahčia prácu. Takýto reštauračný systém naviac čašníkom výrazne uľahčuje organizáciu svojej práce. Len si predstavte, že čašník na jednej obchôdzke príjme 5 nových objednávok a na ďalších stoloch si hostia doobjednajú. Týmto spôsobom hravo zvládnete hromadný zber objednávok ale aj ich vybavenie čašníkom.

Tip na zvýšenie efektivity: Používajte predvolené poznámky "na jeden klik", napríklad: "Nechladená", "Bez polievky", "Zabaliť", ... ušetríte tak čas, ktorý by ste stratili písaním. Tieto poznámky sa samozrejme tlačia alebo zobrazujú na bonovačke. Ak je barman voľný, može na displeji sledovať pribúdajúce nové objednávky nápojov a uľahčiť čašníkom prácu tým, že im ich podá z ladničky na barový pult, čím sa ušetrí ďalší čas.

Rozúčtovanie na osoby, platenie samostatne

Pri rozúčtovaní na osoby môžu pri platení nastať dve situácie:

  • hostia pri stole platia všetci naraz
  • od stola odchádza iba jeden hosť a zbytok účtu ostáva otvorený
Mnohé reštauračné systémy umožňujú tlač účtenky na jednotlivé osoby / miesta. Je však toto naozaj nutné?
Tip na ušetrenie: Ak chcú hostia platiť naraz, vytlačte im jednu účtenku, ktorá má pri každej položke uvedené číslo osoby a na jej konci je sumárny rozpis na jednotlivé osoby. Správny reštauračný systém by vám mal aj takto šetriť náklady.
Samozrejme, môžu nastať situácie, kedy odchádza iba časť hostí od stola. Vtedy vyberiete konkrétnu osobu a vytlačíte účtenku, pričom ostatné položky zostávajú v otvorenom účte na stole.

Ako správne reagovať ak hostia zavolajú čašníka pomocou QR kódu na stole

Keď hostia zosnímajú QR kód na stole, majú k dispozícii hneď viacero možností. Ak si chcú niečo objednať alebo doobjednať, využívajú funkciu zavolania obsluhy. Ak už chcú zaplatiť, môžu zadať požiadavku - hotovosťou alebo kartou. Obsluhe sa zobrazujú tzv. notifikácie. Na dotykovej obrazovke alebo smartfóne čašníci prehľadne vidia počet nových notifikácií a aj v ktorých miestnostiach vznikli. Tieto sa zobrazia aj na jednotlivých stoloch a prehľadná ikona vám hneď napovie, čo hostia požadujú.

Ak obsluhuje viacero čašníkov naraz je vhodné si dohodnúť vopred pracovný postup. Jednou z možností je rozdeliť prevádzku na tzv. rajóny a každý čašník vybavuje hostí v jeho rajóne. Druhou z možností je, že najbližší voľný čašník si vyberie úlohu, ktorú pôjde vykonať a označí ju ako "Rozpracovanú". V tom momente ostatným čašníkom zmizne z obrazovky (presnejšie povedané: zo zoznamu nových) a nemusia sa s ňou zaoberať. Takto je zabezpečené, aby jednu úlohu nezačali riešiť viacerí čašnící naraz.

Zobrazenie notifikácií pre čašníkov obsahuje naviac tlačidlo, ktoré obsluhu nasmeruje na riešenie konkrétnej úlohy. Napríklad: privolanie obsluhy zobrazuje otvorený účet na danom stole. Na druhej strane, požiadavka na zaplatenie otvorí hneď medzisúčet, aby obsluha mohla jednoducho vytlačiť účtenku. Čašníci sa nemusia starať o potvrdzovanie spracovaných úloh, pretože tie sa ich vykonaním automaticky označujú. Aj takýmto spôsobom správny reštauračný systém napomáha obsluhe pracovať skutočne efektívne a starať sa o spokojnosť hostí.

Ako si ušetriť čas v oboch smeroch

Je úplne jedno, či čašník smeruje od baru k stolom alebo od stolov k baru alebo do kuchyne. Pri správnom postupe dokáže vykonávať prakticky všetky úkony v reštauračnom systéme a vybavovať požiadavky hostí tak, aby sám seba nebrzdil a nenabehal za deň aj 8km.

Ak ho napríklad požiadajú hostia pri stole, že chcú platiť, jednoducho vytiahne smartfón a vyúčtuje otvorený účet. Ak je pri bare a hostia zosnímajú QR kód a chcú zaplatiť, tak hneď zo zobrazenej notifikácie prejde na vyúčtovanie dokladu. V prvom prípade ho budú čakať pri bare vytlačené doklady. V druhom prípade vyráža k stolom s účtenkami v ruke. čašník je tak efektívny, nech sa nachádza kdekoľvek na prevádzke. Šetrí sa tak čas, pretože čašník nemusí behať hore-dole, aby sa najprv dozvedel, že hostia chcú zaplatiť a až potom išiel vytlačiť účtenku.

Druhým, výrazným ušetrením času je už spomínaná kombinácia objednávania priamo pri stole a tlač objednávok pri bare a v kuchyni. Keď čašník smeruje od stolov k baru alebo do kuchyne, preberá objednávky zákazníkov, ktoré sa automaticky vytlačia a barman a kuchár ich pripravujú. Naopak, keď čašník vyráža z baru, berie nachystané nápoje a jedlá k jednotlivým stolom.

Nastavte si v reštaurácii správne pracovné postupy a šetrite čašníkom čas "v oboch smeroch". Využite 21.storočie IT vo svoj prospech.

Reštauračný systém musí byť efektívny aj pre prevádzkového manažéra

Mnohé riešenia trpia tým, že sú "lokálne". Systém je nainštalovaný priamo na prevádzke. Prevádzkový manažér však potrebuje pracovať aj v teréne. Pohybuje sa na rokovaniach s dodávateľmi, chce pracovať z domu a najmä požaduje bezpečnosť údajov - v prípade poruchy alebo krádeže notebooku nechce prísť o dôležité údaje. Z týchto a aj mnohých iných dôvodov je vhodné používať skladové hospodárstvo formou SaaS "softvér ako služba". Určite ho poznáte napríklad z práce s internetbankingom. Banka vám vedie záznamy o účte a všetky operácie na zabezpečených serveroch v dátovom centre. Vy sa môže napojiť kedykoľvek a odkiaľkoľvek a manipulovať s účtom. A presne takto pracuje prevádzkový manažér s obchodným systémom a skladovým hospodárstvom. Nestráca mobilitu, získava bezpečnosť údajov. Majiteľ reštaurácie naviac výrazne ušetrí na kancelárskych priestoroch.

Princíp veľkého množstva

Nezabúdajte na "princíp veľkého množstva". Každodenná práca v reštaurácii sa skladá z veľkého množstva drobných činností, ktoré robíte opakovane každý deň, týždeň, mesiac, rok. Ak svojim pracovníkom na každej činnosti ušetríte pár sekúnd a na niektorých aj niekoľko minút, denne to môže byť aj hodina. Koľko to je ročne? Robte len veci, ktoré vám získajú čas a peniaze. Môžete síce použiť rôzne marktingové nástroje ako napríklad rôzne zľavové portály aby k vám zavítalo viac zákazníkov. Ak však nebudú obslúžení k ich spokojnosti, nabudúce pôjdu radšej inde.

Vyjadrenia hostí

"Viem, ako to funguje v niektorých prevádzkach. Niekedy privolať čašníka je aj na niekoľko minút a než sa znovu vráti napríklad s objednávkou alebo účtom, je to poriadne dlho. Efektívny systém obsluhy uspokojí čašníkov aj hostí. Verím, že QR kódy budú čoskoro aj v mojich obľúbených podnikoch." - Lukáš K.

GoPay VISA, MasterCard