Chcete si založiť vlastný obchod, resp. začať podnikať v tom, čo vás naozaj baví? V tom prípade budete potrebovať vhodný priestor na prevádzku. Do úvahy pripadá kúpa či prenájom priestorov. Bez ohľadu na to, pre ktorú možnosť sa rozhodnete, nepodceňujte polohu. Miesto totiž môže rozhodovať o tom, či bude vaše podnikanie úspešné.
Zapamätajte si: Ak si vyberiete nevhodný priestor na prevádzku, pocítite to na nízkej návštevnosti a slabom predaji produktov či služieb. Negatívnu úlohu môže zohrať aj konkurenčný biznis v blízkosti toho vášho. V zásade môžete robiť všetko správne, no vaše podnikanie bude v konečnom dôsledku trpieť touto drobnou „technickou“ záležitosťou – nesprávnou polohou. A keď sa rozhodnete pre prechod na iné miesto, náklady môžu byť vysoké. Venujte teda pozornosť priestoru na prevádzku hneď na začiatku.
Ako si vybrať ideálny priestor na prevádzku?
Pri výbere obchodných priestorov na prenájom alebo predaj zohľadnite hlavne typ a veľkosť svojej prevádzky. Okrem toho sa zamerajte aj na históriu daného miesta, analyzujte potenciálnych zákazníkov, prehodnoťte dostupnosť, nezanedbajte konkurenciu, zamýšľajte sa nad preberaním tovaru a zistite si miestne obmedzenia.
Zohľadnite typ a veľkosť prevádzky
Zatiaľ čo obchod zameraný napríklad na predaj bioproduktov alebo sortimentu zdravej výživy si vystačí aj s menšími priestormi, prevádzkovanie fitnescentra alebo wellnessového zariadenia si bude vyžadovať podstatne väčšiu plochu.
V tomto ohľade stojí za zmienku aj dispozičné riešenie priestorov. Keď si chcete otvoriť menšiu predajňu, „v zákulisí“ budete potrebovať nanajvýš skladovú miestnosť a toaletu. Naopak, v prípade vyššie zmieňovaných fitnescentier, wellnessov a podobne sa nezaobídete bez šatní, spŕch a tak ďalej. Preto zvážte, či si dané priestory nebudú vyžadovať obrovské zásahy v podobe dobudovávania priečok či prerábania vodo- alebo elektroinštalácie. Vaše počiatočné náklady by sa totiž mohli vyšplhať do závratných čísel.
Zamerajte sa na históriu daného miesta
Pýtajte sa predajcov, resp. prenajímateľov priestorov, aké prevádzky boli v minulosti na danom mieste. Zaujímajte sa aj o dĺžku ich fungovania. Pokiaľ zistíte, že v daných priestoroch sa striedajú podniky ako na bežiacom páse, možno to tam nepôjde ani vo vašom prípade.
Analyzujte potenciálnych zákazníkov
Základom úspešného podnikania je poznať svojich zákazníkov. Keď poznáte svoju cieľovú skupinu, môžete si vybrať vhodný priestor na prevádzku. Pokiaľ sa zameriavate najmä na mladšiu generáciu, hľadajte lokalitu v blízkosti univerzít. Na takomto mieste by sa mohlo dariť napríklad kaviarňam. Ak je vaším snom rozbehnúť obchod zameraný na predaj nábytku či domácich potrieb, mali by ste staviť na oblasť v blízkosti rodinných domov alebo zastavaných štvrtí, teda na lokality, kde sa pohybujú predovšetkým rodiny.
Prehodnoťte dostupnosť
Sú priestory, o ktoré sa zaujímate, dostupné peším zákazníkom? Alebo sa k vám ľudia dostanú len autom? Predpokladáme, že vám bude viac vyhovovať prevádzka dostupná aj peši. V tom prípade sú ideálne priestory v centrách miest, resp. v ich blízkosti. Za takúto lokalitu si síce priplatíte, no v konečnom dôsledku sa to odzrkadlí na vyšších tržbách.
Nezanedbajte konkurenciu
Nachádza sa v blízkosti vašich potenciálnych priestorov konkurenčná prevádzka? Pokiaľ áno, zvážte, či jej naozaj dokážete konkurovať hneď od samého začiatku. Nebolo by lepšie nájsť obchodné priestory na prenájom v inej lokalite?
Zamýšľajte sa nad preberaním tovaru
V súvislosti s preberaním tovaru stojí za zmienku najmä jedna dôležitá vec. V prvom rade sa zamyslite, či sa k vašej prevádzke bez problémov dostane auto s tovarom. Keď nie, ako budete riešiť naskladňovanie produktov? A ak je tovar nevhodný na odnesenie v nákupných taškách, majú zákazníci k prevádzke prístup autom? Je pred prevádzkou či v jej v blízkosti nejaké parkovisko?
Zistite si miestne obmedzenia
Chystáte sa prevádzkovať bar alebo diskotéku? V tom prípade určite nepochodíte s priestormi v obytných štvrtiach. Miestne vyhlášky a zákony o územnom plánovaní totiž vymedzujú, kde môžu takéto podniky pôsobiť. Pred prenajatím alebo kúpou priestorov si preto zistite všetky miestne obmedzenia na príslušnom úrade. Môžu sa týkať napríklad aj povinnosti dodržiavať nočný pokoj od určitého času, čo by mohlo ovplyvniť dĺžku otváracích hodín podniku.
Nezanedbateľné „detaily“
Priestory predstavujú základ podnikateľského úspechu. Premyslite si preto hneď na začiatku každý detail fungovania svojej prevádzky. Potrebujete výklad či výdajové okienko do ulice? Dá sa zabezpečiť bezbariérový vstup? Aká je možnosť označiť prevádzku reklamnými pútačmi? Potrebujete v nej dostatok prirodzeného svetla? Ako je vyriešený odvoz odpadu? Je pred prevádzkou priestor na prípadné rozšírenie o terasu? S otázkami by sa dalo ešte pokračovať, ale už na základe tejto vzorky je jasné, že faktorov, na ktoré treba prihliadať, nie je málo. Dobre teda zvážte, čo naozaj potrebujete, a podľa toho nájdite miesto, kde sa usídlite.
Začínate s podnikaním? Zistite viac o pokladničnom systéme, ktorý zabezpečí bezproblémový chod vašej prevádzky.