Marketing v gastre 2: Ako a prečo sa prezentovať na Facebooku

Ak ide o to, či navštíviť nejaký gastropodnik, ľudia sa čoraz častejšie rozhodujú na základe jeho pôsobenia na sociálnych sieťach a recenzií od predošlých návštevníkov. Ak teda človeka zaujme váš obsah, je omnoho vyššia šanca, že aj navštívi vašu prevádzku. V článku vám priblížime, prečo je Facebook stále relevantnou platformou, na ktorej by mal byť aktívny každý gastropodnik. Pozrieme sa aj na to, aké sú najdôležitejšie formy obsahu na tejto sociálnej sieti, a dáme vám tipy, ktorých by ste sa mali držať.

Prečo by mal môj podnik pôsobiť na Facebooku?

Aj keď sa môže zdať, že Facebook už nie je príliš používanou platformou, nie je to tak. Táto sociálna sieť totiž denne privíta až neuveriteľných 1,62 miliardy návštevníkov, pričom tento počet neklesá. Navyše pre gastroprevádzky ponúka mnoho foriem, pomocou ktorých môžu svojich aktuálnych či potenciálnych návštevníkov informovať o novinkách alebo pripravovaných zmenách. Na vašej stránke môžu nájsť, kde sa váš podnik nachádza, aké sú otváracie hodiny či aké pokrmy a nápoje ponúkate v rámci denného menu. Netreba zabúdať ani na to, že zákazníci vám na tomto mieste môžu nechávať recenzie, ktoré tam používatelia Facebooku často vyhľadávajú. Vaším cieľom by samozrejme malo byť ponúkanie kvalitných služieb, aby pozitívne recenzie pribúdali a zákazníci vám tak pomáhali s marketingom.

Čo sa týka obsahu, táto sociálna sieť vám ponúka skutočne veľa možností na sebaprezentáciu. Používať môžete základné príspevky s textom, fotografiami či videami, je tam však aj možnosť živých prenosov, propagovania eventov a zdieľania príbehov, ktoré po 24 hodinách zmiznú. Azda najväčším trendom v súčasnosti sú reelsy, t. j. krátke kreatívne videá, ktoré môžu byť zábavné, ale aj vzdelávacie a vďaka ktorým môžete odprezentovať vašu firmu či produkty.

Ako komunikovať na Facebooku a o čom?

Aj keď sa za vizuálne sociálne siete považujú najmä Instagram či Tiktok, na Facebooku je taktiež potrebné prezentovať sa kvalitným vizuálnym obsahom. Pokrmy a drinky by mali byť profesionálne nafotené či natočené, s čím vám môže pomôcť buď zapálený freelancer, reklamná agentúra, alebo niekto z vášho personálu. Dnešné mobilné telefóny sú totiž schopné vytvoriť veľmi kvalitné snímky či videá a na vás tak zostáva zabezpečiť dostatočné svetlo a zaujímavú kompozíciu.

Čo sa týka opisov, zvoľte jednoduchý a priateľský štýl, nikdy nie drzý či vulgárny. Samozrejmosťou je gramatická korektnosť textu. Nič totiž neodradí potenciálneho zákazníka tak ako zle sformulovaný text plný gramatických chýb. Ak túto disciplínu nie je možné zastrešiť v rámci vašich kapacít, nezúfajte, existuje totiž množstvo externých jazykových korektorov a korektoriek, ktoré vám pomôžu s gramatikou aj so štylistikou.

Konkrétny obsah môžete sústrediť na produkty, ktoré máte v ponuke, no vašich zákazníkov zaiste potešia aj zaujímavosti z vnútorného diania firmy. Nebojte sa im teda odprezentovať napríklad ani zmeny vo vašich priestoroch alebo im predstavte vášho šéfkuchára. Budujete si tým s nimi dobré vzájomné vzťahy.

Ukážka opisu s produktovou fotografiou. Zdroj: Facebook


Ukážka príspevku z firemného prostredia. Zdroj: Facebook

Pracujte aktívne s pozitívnymi aj s negatívnymi recenziami

Okrem obsahu sú ďalším veľmi dôležitým prvkom recenzie. Tie majú na profile vášho podniku samostatnú kategóriu, o ktorú sa treba starať a pravidelne ju prezerať. Ak v nej nájdete pozitívnu spätnú väzbu, je to pre vás veľké plus. Nezabudnite za túto recenziu poďakovať a napísať zákazníkovi, že si ju vážite.

Tvrdším orieškom sú negatívne recenzie, ktoré prichádzajú aj tým najkvalitnejším gastropodnikom. Stačí, že váš čašník bude mať zlý deň, a môže zákazníkovi pokaziť zážitok z návštevy vášho podniku. V prípade negatívnych recenzií je najdôležitejšie zistiť, kde sa stala chyba, a ak bola na vašej strane, tak si ju treba priznať a návštevníkovi sa verejne ospravedlniť, prípadne mu poskytnúť benefit ako dezert či kávu zadarmo. Zákazníka s veľkou pravdepodobnosťou poteší váš prístup a záujem, no a čo je nemenej dôležité, uvidia to aj ďalší návštevníci vašej stránky. Do hádok sa nikdy nepúšťajte. Ak návštevník použije vulgarizmy, poproste ho o úpravu daného výrazu, a až keď k nej nedôjde, komentár vymažte alebo skryte.


Ukážka reakcie na negatívnu recenziu. Zdroj: Facebook

Je reklama na Facebooku nutnosť?

O tom, že reklama na Facebooku je veľmi dôležitá, hovoria najmä dosahy vašich príspevkov. Tie Facebook zámerne každým rokom znižuje. Váš obsah sa teda ukazuje čoraz menšiemu počtu ľudí z vašich sledujúcich. Týmto krokom sa sociálna sieť snaží „donútiť“ profily a stránky, aby si zaplatili platenú reklamu a tým si dané dosahy zvýšili. Okrem toho si dokážete zvýšiť aj čísla svojich sledovateľov, interakcie a ďalšie kategórie. Platenú podporu možno využiť aj občasne, a to napríklad pred dôležitým eventom či na spropagovanie nového menu.

Ak však nedisponujete dostatočným rozpočtom, môžete publikovať svoj obsah aj bez platenej podpory, no musíte rátať s tým, že ho uvidí menej vašich sledovateľov (práve v dôsledku spomínaného redukovania dosahu zo strany Facebooku).

Pri tvorení reklám máte možnosť zvoliť si publikum, ktoré chcete zaujať. Môže ísť napríklad o mesto, v ktorom sídlite, či o určitú vekovú skupinu, ktorá je pre vás najdôležitejšia. Tieto rôzne publiká sa dajú navyše kombinovať a vy tak odskúšate, ktoré bude pre vás najlepšie.

Záverečné tipy na efektívnu komunikáciu na Facebooku:

1. Veľmi dôležitá je pravidelnosť

Publikujte pravidelne a rôzne formy obsahu. To, že budete častejšie na očiach, môže znamenať, že ľudia na vás nezabudnú, opätovne vás navštívia alebo vás odporučia známym. Dlhšie časové prestávky vám rozhodne nepomôžu. Môže to vzbudzovať dojem, že vám na publiku nezáleží, prípadne že nemáte nič, čo stojí za povšimnutie, alebo že ste zatvorení atď.

2. Využite nástroje, ktoré vám zjednodušia prácu

Ak ste časovo príliš vyťažení, využite nástroje ako Buffer, Zoomsphere, Contentino či iné, ktoré vám pomôžu naplánovať si príspevky dopredu. Vy si potom nebudete musieť lámať hlavu nad ich publikovaním, pretože spomenuté nástroje to urobia za vás. Okrem toho ponúkajú aj mnoho ďalších funkcií, ako napríklad reportovanie. Ak však nechcete využívať externé nástroje, Facebook vám ponúka svoju Meta Business Suite, v ktorej taktiež uvidíte štatistiky a môžete si pomocou nej plánovať príspevky a urobiť množstvo nastavení vašej stránky.


Ukážka nástroja Meta Business Suite. Zdroj: business.facebook.com

Tip pre vás: Ďalším skvelým pomocníkom – najmä pre gastroprevádzky – môže byť reštauračný systém ako iKelp POS Mobile, vďaka ktorému je úplne jednoduchou záležitosťou napríklad aj nahrávanie denného menu a jedálneho lístka na Facebook alebo webovú stránku.

3. Testujte viac typov obsahov, aby ste zistili, čo platí na vaše publikum

Každý podnik by mal poznať svoje publikum – a platí to aj o gastroprevádzkach. Ako sme spomínali na začiatku, Facebook ponúka množstvo typov obsahu, ktoré je vhodné skúšať, aby ste videli, s čím interagujú vaši sledovatelia najviac, prípadne čo ich najviac motivuje k návšteve vášho podniku. Do budúcna si tak budete vedieť vytvoriť presnejšiu marketingovú stratégiu.

Bonusový tip na záver: Z času na čas urobte pre vašich sledovateľov aj súťaž. Ide o populárnu formu obsahu. Súťaže, v ktorých ponúknete svojmu publiku napríklad darčekové poukážky, vám môžu priniesť mnoho interakcií či nových sledovateľov. Nezabudnite si však pred spustením súťaže pozrieť aktuálne pravidlá Facebooku, ktoré sa môžu občas meniť a je v nich presne napísané, čo je dovolené a čo nie. Určite neodporúčame ísť proti podmienkam, keďže vaša stránka môže byť vzhľadom na ich porušenie zablokovaná.


Ukážka príspevku so súťažou. Zdroj: Facebook

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard