Rozhovor s Alžbetou Jambrichovou z Chlieb a láska: Pokladničný systém vám výrazne uľahčí spracovanie dát

Aby ste dnes úspešne prerazili vo vysoko konkurenčnom gastro segmente, potrebujete nielen zaujímavý produkt, ale aj skúsenosti, vytrvalosť a dobrých ľudí okolo seba. To všetko sa snúbi v sympatickom koncepte Chlieb a láska, ktorý si už nejaký ten čas získava čoraz viac fanúšikov v Banskej Bystrici a Bratislave. O jeho fungovaní sme sa bližšie porozprávali s koordinátorkou projektu Alžbetou Jambrichovou.

Alžbeta Jambrichová z Chlieb a láska

Prezentujete sa ako „remeselná pekáreň“. Mohli by ste čitateľom, ktorí nevedia, čo si pod tým predstaviť, objasniť význam tohto slovného spojenia?

Keď sme pred viac ako dvoma rokmi otvárali našu prvú prevádzku, remeselnosť sa prejavovala v každej jednej časti procesu pečenia – od samotného miesenia cesta až po výber chrumkavého chleba z horúcej pece. Rovnakým spôsobom sme fungovali až donedávna. Aktuálne sa ale zoznamujeme s novou technológiou, do ktorej sme za posledné obdobie výrazne investovali. Cieľom bolo uľahčiť pekárom ťažkú manuálnu prácu, ktorá však na remeselnosť finálneho produktu nemá žiadny vplyv. To, ako výsledný produkt vyzerá a chutí, aj naďalej ovplyvňujú ľudské ruky. No vďaka technológii sa nám podarilo eliminovať množstvo kíl, ktoré tie isté ľudské ruky museli dennodenne niekoľkokrát preložiť. Ak denne pečiete 500 kusov kilového chleba, v praxi to znamená, že pekárovi prejde týchto 500 kg rukami 6- až 8-krát za deň, čo je extrémne náročné nielen na prácu, ale aj na zdravotnú záťaž.

Marek Jánošík Bombay ExpressPrevádzky nájdete v Banskej Bystrici a v Bratislave. Zdroj: instagram.com/chliebalaska/

Nie je žiadnym tajomstvom, že za konceptom Chlieb a láska stojí Viliam Pavlovský, ktorý má za sebou už dlhoročné skúsenosti s podnikaním v gastrosegmente. Koľko ďalších ľudí, prípadne na akých pozíciách, sa však okrem neho podieľa na fungovaní podniku Chlieb a láska?

Keď sme spúšťali koncept Chlieb a láska, bolo nás šesť. V tom čase však koncept pozostával len zo samotnej výroby a jedného predajného miesta. Počas druhého roku fungovania sa nám podarilo otvoriť malý kiosk v obchodnom centre a Raňajkáreň na Starej Tržnici v Banskej Bystrici. K tomuto celému sme koncom minulého roka otvorili aj prevádzku v Bratislave, ktorá akoby v menšom spája práve to najlepšie z toho, čo máme v Banskej Bystrici. Momentálne tak zamestnávame viac ako 35 ľudí, ktorí sa dennodenne starajú o to, aby sa u nás hostia cítili príjemne.

Vzhľadom na to, že máte aktuálne prevádzky v dvoch od seba pomerne dosť vzdialených mestách, skúste nám načrtnúť menežovanie niektorých dôležitých procesov. Napríklad, príprava čerstvých pekárenských výrobkov prebieha priamo na prevádzkach?

Časť portfólia sa produkuje priamo na prevádzkach. Celá produkcia pekárenských výrobkov je ale centralizovaná priamo v Banskej Bystrici. Čerstvo upečený, ešte teplý chlieb ráno naložíme do auta a za menej ako 2,5 hodiny už čaká zákazníkov priamo na prevádzke v Bratislave. Pre nás je tento proces síce náročnejší než samotný rozvoz v rámci Banskej Bystrice, avšak remeselnosti a čerstvosti našich produktov to nijako neuškodí.

Chlieb a láska
Poctivé pečivo z dielne Chlieb a láska. Zdroj: instagram.com/chliebalaska/

V nadväznosti na spomínané produkty z vašej ponuky, čo by ste vypichli ako najhlavnejšie dôvody, prečo by mal zákazník navštíviť jednu z vašich prevádzok? Budú dôvodmi práve niektoré konkrétne produkty alebo napríklad raňajky, ktoré sa na internete stretajú s veľmi pozitívnymi recenziami?

Jednoznačne najdôležitejším produktom, kvôli ktorému by mal zákazník navštíviť naše prevádzky, je náš kváskový chlieb. Je to nosný produkt celého konceptu a práve od neho sa z veľkej časti odvíja aj celá ďalšia ponuka. Je to zároveň aj hlavná esencia našich raňajok, ktoré sa v Banskej Bystrici tešia naozaj veľkej obľube. Popri tom si u nás však zákazníci nájdu aj množstvo ďalších skvelých dôvodov, prečo by nás mali navštíviť. Obľúbené je napríklad aj naše sladké pečivo, ktoré sa snažíme ladiť do tradičného štýlu. A máme tiež perfektnú kávu od bystrického pražiara. Tá je obľúbená najmä v Bratislave, keďže je to produkt odlišný od tých, na ktoré sú tunajší zákazníci už zvyknutí. Aj napriek kvalitnému produktu nás ale zákazníci neraz navštevujú najmä kvôli atmosfére, ktorú v našich prevádzkach nachádzajú. Odchádzajú tak nielen dobre najedení, ale aj spokojní, z čoho máme obrovskú radosť.

A ako je to s vašimi dodávateľmi? Keďže sa zameriavate aj na predaj lokálnych a domácich produktov, máte rovnakých dodávateľov pre všetky prevádzky? Alebo je niečo, čo nájdeme len v Banskej Bystrici, resp. naopak, iba v Bratislave?

Väčšina dodávateľov je pre Banskú Bystricu aj pre Bratislavu identická. Koniec-koncov, jedným z hlavných cieľov nášho konceptu bolo aj zviditeľnenie kvalitných lokálnych producentov, ktorých sa momentálne snažíme z Banskej Bystrice priniesť aj na bratislavský trh. Aj tu si ich produkty nachádzajú svoju klientelu a dopyt po nich neustále narastá.

V predošlých odpovediach ste nám dali v podstate hneď niekoľko príkladov, ako sa odlišujete od vašej konkurencie. A vôbec, ako hodnotíte konkurenciu vo vašom segmente? Je príliš náročné vytvoriť úspešný koncept s potenciálom do budúcna a preraziť? Čo vnímate ako najrozhodujúcejšie v „konkurenčnom boji“?

V Bratislave je konkurencia ďaleko silnejšia než tá, ktorú máme doma v Banskej Bystrici. Etablovať sa na tomto trhu je preto o čosi náročnejšie, avšak vnímame to ako výzvu a motiváciu, ktorá nás posúva vpred. Sami vieme, koľko tvrdej práce a úsilia je za vybudovaním podobného konceptu, preto každého nášho konkurenta zároveň vnímame aj ako obrovskú inšpiráciu. Napriek tomu sa ale snažíme inšpirovať najmä v zahraničí a prinášať tak na Slovensko aj produkty a prístupy, aké tu nie sú úplne bežné. Je to tiež prístup, ktorý vnímame ako jeden z najrozhodujúcejších v rámci konkurenčného boja. Aj keď krajšie by bolo hovoriť o konkurenčnej spolupráci. :)

V podnikaní je úplne bežné, že s expanziou a narastajúcim počtom prevádzok prirodzene pribúdajú nielen radosti, ale aj starosti a povinnosti. Ako vám v tomto smere uľahčujú život moderné technológie a pokladničné systémy?

Je logické, že s pribúdajúcim počtom prevádzok je nutné sa vo väčšej miere venovať aj dátam a s cieľom ďalšieho rozvoja a efektívneho fungovania ich ďalej spracovávať a vyhodnocovať. Práve to je oblasť, ktorej sa dnes aktívne venujeme aj v rámci Chlieb a láska, a ktorú vedia výrazne uľahčiť práve pokladničný systém a moderné technológie. Začiatky síce nie sú jednoduché, no učíme sa, že všetko je o komunikácii. A veríme, že aj túto výzvu sa nám podarí dotiahnuť do úspešného konca.

Raňajky a pečivo od Chlieb a láskaZdroj: instagram.com/chliebalaska/

Ďakujeme za rozhovor a prajeme pekárni Chlieb a láska veľa spokojných a lojálnych zákazníkov.

Besteron VISA, MasterCard