Spôsoby, ktorými môžete dosiahnuť vyšší zisk vďaka zľavám
Spôsobov, ktorými si môžete navýšiť zisk vďaka zľavám, je viac – či už na to pôjdete prostredníctvom predaja vlastných produktov, proaktívnym prístupom obsluhy alebo vytváraním akcií a balíčkov:
Predaj vlastných produktov v zľavách
Limonády, domáce pečivo, koláče, paštéty a nátierky. Veľa podnikov už pochopilo, že čo je domáce, to sa predáva. Tak prečo to nevyskúšať? Šikovný kuchár zvládne upiecť aj pečivo, aj babkin ovocný koláč. A limonády? Stačí voda, pár kociek ľadu a sirup. K tomu kúsok citróna, zázvor a zopár lístkov mäty. Náklady? Zopár centov. A takéto limonády sa predávajú po 2 až 3 eurá.
Práve na vlastné produkty si môžete dovoliť dať zľavu, pretože na nich stále zarobíte. Ponúkajte ich napríklad ako produkt týždňa alebo mesiaca. Zľavu odprezentujte na webe aj Facebooku, ponúkať ju môže i personál pri obsluhovaní.
Úprava jedálneho lístka
Aj správne upravený alebo zostavený jedálny lístok má schopnosť ovplyvniť zákazníka pri výbere jedál. Mnoho ľudí číta menu ako knihu, a preto im po otvorení lístka padne zrak na pravý horný roh. Iní zase postupujú systematicky a prechádzajú každú jednu položku. V každom prípade je vhodné dať v jedálnom lístku do popredia jedlá, na ktoré je vyššia marža. Spraviť tak môžete vytvorením rámčeka „Odporúčame“ alebo „Tip od šéfkuchára“. A ak budú tieto jedlá spojené so zľavou, je vysoko pravdepodobné, že si hosť vyberie práve z nich. Dôležité je však meniť a prispôsobovať jedálniček súčasným trendom a požiadavkám.
Proaktívny prístup zamestnancov
Aj správanie zamestnancov vo veľkej miere ovplyvňuje útratu hostí. Zákazníci často vedia, čo chcú, ale je aj veľa takých, ktorým pri výbere treba pomôcť alebo ich nasmerovať. Obsluha musí vedieť reagovať na požiadavky hostí a ochotne im pomáhať s výberom.
Práve tu vzniká priestor na predaj jedál a nápojov s vyšším ziskom. Prečo ponúkať Coca-Colu, keď už na spomínanej limonáde zarobíte niekoľkonásobne viac? Majú hostia chuť len na niečo malé k pivu? Ponúknite im chrumkavý chlebík z vašej pece s chutnou domácou paštétou. Takto sa podporí predaj vlastných produktov a zároveň aj jedál s vyššou maržou. Dohliadnite na to, aby si váš personál osvojil „predajné techniky“ a automaticky vedel ponúknuť jedlá, na ktorých zarobíte viac.
Akcie 2 + 1 alebo vytváranie balíčkov
Aj akcie 2 + 1 predstavujú určitý druh zľavy. Využite to a ponúkajte tieto akcie na produkty, pri ktorých zarobíte čo najviac. Najčastejšie sa s týmito zľavami stretávame v pizzériach, ale nebojte sa ich využiť aj pri ponuke domácich limonád alebo produktov vlastnej výroby. Napríklad ak viete, že si hostia najčastejšie objednávajú 2 kusy pizze, vytvorte akciu 3 + 1 zdarma. Vďaka tomu predáte 1 pizzu navyše a hostia budú spokojní, pretože získali „odmenu“.
Ďalšou možnosťou je vytváranie balíčkov. Pri objednávke predjedla, hlavného jedla a dezertu zaplatíte len XY eur alebo ušetríte XY eur. Vytvárajte balíčky z jedál, pri ktorých je vyššia marža. Príkladom môže byť kaviareň, v ktorej si hostia ku káve objednajú nápoj, ale dezert už nie. V takom prípade môže balíček tvoriť káva + nealko + dezert s 50 % zľavou. Hlavnou myšlienkou takýchto akcií musí byť to, že ak si zákazník kúpi niečo navyše, tak vy ho za to odmeníte.
Malá rada: Ak si tieto štatistiky najčastejšie objednávaných jedál neviete vyhľadať sami, pomôže vám v tom dobrý POS systém:
Stále sa nájdu spôsoby, ktoré vám pri podnikaní v gastre pomôžu zvyšovať tržby. Stojí za nimi ale ochota robiť veci navyše, snažiť sa o niečo viac, ako ostatní, a nečakať zázraky v podobe dvojnásobných ziskov. Choďte na to po malých krokoch a výsledky sa určite dostavia.