Čo je to cupping a ako ho zorganizovať vo vašej kaviarni?

Odlíšiť sa od konkurencie, ktorá môže na vás (alebo skôr na vašich potenciálnych zákazníkov) číhať doslova a do písmena na každom rohu, si niekedy vyžaduje poriadnu dávku kreativity. K tomu, aby široká verejnosť vnímala vašu kaviareň v porovnaní s inými ako inovatívnu a zároveň jedinečnú, vám môže dopomôcť ako používanie moderných systémov, tak aj cupping. Viete, čo to je a ako ho zorganizovať vo vašej kaviarni?

Čo je to cupping?

Cupping, inak povedané tasting (ochutnávanie) kávy, je vo svojej podstate „kávovým ekvivalentom“ o čosi známejšej degustácie vína. Takisto ide o spôsob degustácie, ktorý je, mimochodom, vo svete mimoriadne populárny.

Vedeli ste, že cupping má aj svoje vlastné majstrovstvá sveta, ktoré sa každoročne uskutočňujú pod názvom Cup of Excellence?

Ako zorganizovať cupping v kaviarni?

Už z predošlých riadkov je viac než zrejmé, že cupping môže byť pre kaviarne skvelou príležitosťou, ako vyselektovať druhy káv, ktoré zaradiť do ich ponuky. Okrem toho, takýto tasting môže predstavovať aj príjemnú a utešenú teambuildingovú akciu v rámci firmy. Pokiaľ však chcete vyťažiť z ochutnávania kávy čo najviac po marketingovej stránke, môžete ho ponúkať práve v rámci otestovania nových vzoriek kávy (napríklad aj v rámci novootvorenej kaviarne).

cupping

Neprofesionálni ochutnávači vám dajú cennú spätnú väzbu z pohľadu laika – a vy na základe toho vyhodnotíte, či sú testované vzorky vhodné na zaradenie do vašej každodennej ponuky. O takejto možnosti môžete informovať vaše kontakty z databázy, napríklad prostredníctvom mailov – konkrétne formou zliav, akcií a kupónov.

Čo budete na cupping v kaviarni potrebovať?

Cupping ako marketingový nástroj má rozhodne svoje čaro. Nielenže si ním šplhnete u vašich hostí a rozšírite tak povedomie o vašej kaviarni, ale ešte k tomu aj získate užitočné informácie o vašej ponuke. Navyše, nemusíte sa striktne držať „cuppingových zásad“. Koniec koncov, nechcete zorganizovať majstrovstvá sveta, ale príjemnú zážitkovú udalosť pre váš personál či vašich hostí.

Budete potrebovať:

  • mlynček na kávu,
  • váhu na odváženie kávy,
  • horúcu vodu s teplotou 93 °C,
  • 5 cuppingových šálok na osobu – ideálne s objemom zhruba 2 až 2,5 dcl,
  • 1 cuppingovú lyžičku na osobu – dostatočne hlbokú,
  • 1 ďalšiu šálku na osobu – na oplachovanie lyžičky.

 cupping

Ako by mal cupping správne prebiehať?

Nie, nie... Nie je to len o zaliatí kávy a jej vypití. Aj keď by ste to v prvom momente možno nečakali, správny cupping dodržiava stanovené zásady:

  • V prvom rade musíte pomerne nahrubo zomlieť kávu. Po správnosti by však malo ísť o kávu praženú po dobu maximálne 12 minút a nie neskôr ako 24 hodín pred zomletím.
  • Takto zomletá káva by sa mala najneskôr do pol hodiny ocitnúť v 5 šálkach na jedného ochutnávača, aby sa hodnotila jej vôňa.
  • Následne sa káva zaleje a ochutnávači majú 4 minúty na to, aby opäť hodnotili jej arómu.
  • Po uplynutí 4 minút by sa mala premiešať pena, aby došlo k zastaveniu extrakcie kávy. Je však dôležité nerozvíriť usadenú kávu na dne šálky.
    Tip: Práve v tomto bode by malo dôjsť aj k používaniu „rezervnej šálky“ s horúcou vodou na oplachovanie lyžičky medzi miešaniami. Mimochodom, tá istá káva sa zalieva na 5-krát z toho dôvodu, ak by sa v niektorej zo šálok nachádzala chybná vzorka.
  • Ďalším dôležitým krokom je odstránenie peny pomocou lyžice. Opäť však nesmie dôjsť k rozvíreniu usadenej kávy na dne šálky. Po odstránení takzvanej krusty by sa mala vymeniť voda v „rezervnej šálke“. Prichádza totiž čas na to najlepšie!
  • Ubehlo asi 10 minút od zaliatia kávy a ochutnávači sú pripravení na tasting kávy, ktorá má teplotu približne príjemných 70 °C. Káva nabratá zvrchu šálky by sa mala sŕkať, aby sa čo najviac rozniesla po celej ústnej dutine.
  • Po ochutnávke všetkých 5 vzoriek prichádza na rad druhé kolo, v ktorom má káva teplotu zhruba 60 °C.
  • A na záver to zopakujeme ešte raz s kávou, ktorá ma teplotu približne 40 °C.

Pozor: Po ochutnávke vzorky každej kávy by sa nemalo zabúdať na opláchnutie lyžičky a zapisovanie chutí a pocitov. Vo všeobecnosti sa hodnotí aróma, chuť, kyslosť (acidity), telo (body), dochuť (aftertaste), sladkosť a vyváženosť, čo profesionáli v rámci cuppingu aj bodujú.

GoPay VISA, MasterCard