7. Tip na záver: Je čas nechať podnikateľský plán,
aby sa sám vylepšil
A na záver to najdôležitejšie. Poďme spoločne naplánovať ešte lepší hospodársky výsledok. Kľudne sa vám môže stať, že váš prvý podnikateľský plán bude končiť so stratou, alebo len s malým ziskom a dlhoročným splácaním prvotných investícií. Dvíham varovný prst pre tých, ktorým prvá verzia podnikateľského plánu vyšla s vysoko uspokojivým ziskom. Pravdepodobne ste nezahrnuli objektívne všetky náklady, alebo ste boli príliš optimistickí v odhade budúcich tržieb. Spomeňte si na dve zlaté pravidlá:
- K odhadovaným nákladom pripočítajte 20% (nepredvídané výdaje budú vždy)
- Odhadovaný výnos znížte o 20% (toto je ochrana pred vami samými)
Ako teda vylepšiť váš podnikateľský plán? Ešte krátka úvaha: Pozitívna správa toho, že vám podnikateľský plán vyšiel so stratou je to, že ste na to prišli ešte pred jeho skutočnou realizáciou. Znamená to, že ste ešte o žiadne peniaze neprišli. Teraz na chvíľu predpokladajme, že ste kalkuláciu príjmov a výdajov spravili skutočne zodpovedne a objektívne. Môžeme teda povedať, že váš podnikateľský plán je akousi predpoveďou toho, ako vaše podnikanie dopadne aj v skutočnosti. Ale čo ak nie ste spokojní s výsledkom? Nechajte podnikateľský plán, aby sa vylepšil sám. Simulujte jeho výsledky pri rôznych variantoch a postupne ho dolaďujte. Je to presne ako keby ste varili guláš. Priebežne ho počas varenia ochtunávate a upravujete, "ešte trochu soli", "ešte trochu korenia", "teraz je to dobré". Opakujte nasledovné kroky, dokiaľ nie ste spokojní s výsledkom:
- Vypracujte podnikateľský plán a finančnú analýzu
- Ak ste spokojní s výsledkom finančnej analýzy, môžete v tomto bode skončiť.
- Ak vám vychádza strata, alebo neuspokojivý výsledok, vyskúšajte nasledovné kroky
- Skúste znížiť náklady: niečo vyškrtnite, hľadajte lacnejšie alternatívy, niekedy pomôže začať od začiatku s iným nápadom
- Skúste zlepšiť vaše ponúkané tovary a služby, zvýšite tým dopyt a teda aj odhadované tržby
- Zamyslite sa, ako ešte efektívnejšie získavať zákazníkov, vylepšujte vašu marketingovú stratégiu
- Vo všetkých bodoch vám pomôže vyhľadávanie informácií na internete alebo konzultácie s odborníkmi na dané témy
- Na základe navrhnutých zmien sa vráťte k bodu č. 1 a vypracujte novú verziu podnikateľského plánu a finančnej analýzy
Vopred vás upozorňujem, že to nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Rozhodne neaplikujte prístup typu "no čo, zoškrtám nejaké náklady, navýšim odhadované tržby a bude to OK". Takto podnikanie nefunguje a takmer určite by ste sa pridali k celosvetovej štatistike, ktorá hovorí, že 90% novozaložených spoločností neprežije dlhšie ako pár rokov. V mnohých prípadoch budete nútení úplne prehodnotiť váš podnikateľský nápad, to aké tovary alebo služby budete poskytovať, pre koho ich budete poskytovať a v akej lokalite budete pôsobiť. Vám sa kľudne môže stať, že analýzou zistíte, že v určitom regióne jednoducho nie je dostatok obyvateľov, aby ste mohli napríklad úspešne otvoriť obchod s luxusným oblečením. A "do plusu" to nedostanete nekonečným škrtaním nákladov. Musíte jednoducho prehodnotiť región, kde takýto obchod otvoríte, alebo zmeníte portfólio ponúkaných tovarov a služieb. Napríklad začleníte do predaja aj oblečenie pre strednú vrstvu obyvateľov. Uvediem iný príklad. Rozhodli ste sa predávať krmivo a potreby pre chovateľov holubov. Analýzou zistíte, že vo vašom meste je 5 chovateľov a tí by vás neuživili. Môžete však pozmeniť váš podnikateľský nápad a namiesto kamennej predajne otvoríte internetový obchod a budete tovar ponúkať na celom území Slovenska, alebo aj E.Ú. Zrazu oslovujete stovky alebo tisícky potenciálnych zákazníkov.
Ako vidíte, možností vylepšovania vášho podnikateľského plánu je nekonečne veľa. Stačí ak ho budete dookola vylepšovať a modifikovať až do momentu, dokiaľ nebudete spokojní. Dôležité je, že každý prípadný neúspech sa odohráva len na papieri s perom a kalkulačkou v ruke. Realizovať začnete až tú pravdepodobne najúspešnejšiu verziu podnikateľského plánu.