Pravidelná výmena eKasa certifikátu: Čo musíte vedieť a ako na ňu

Online systém eKasa patrí medzi obľúbené spôsoby evidencie tržieb v mnohých slovenských prevádzkach. Rýchlosť, transparentnosť a jednoduché prepojenie na Finančnú správu z nej robí spoľahlivého pomocníka pri každodennom predaji. Ak aj vy patríte medzi podnikateľov, ktorí ju pravidelne využívajú, zbystrite pozornosť - používanie eKasy so sebou prináša zákonnú povinnosť pravidelnej výmeny eKasa certifikátu, ktorého platnosť je časovo obmedzená. Čo to znamená a ako zvládnuť výmenu bez stresu?

Čo je eKasa certifikát a prečo sa musí obnovovať

Každá pokladnica v systéme eKasa obsahuje špeciálne autentifikačné údaje, ktoré jej umožňujú bezpečnú komunikáciu s Finančnou správou SR. Tieto autentifikačné údaje označujeme ako eKasa certifikát. Identifikujú konkrétnu pokladnicu a zabezpečujú dôveryhodnosť, ochranu a preposielanie údajov. Pre lepšiu predstavu ide o akýsi „elektronický občiansky preukaz" pre vašu pokladnicu.

Platnosť certifikátu je 2 roky od dátumu jeho vydania. Po uplynutí lehoty je nutné požiadať o nový, inak pokladnica prestane fungovať a nebude možné evidovať tržby. Nemusíte sa však obávať, akonáhle sa bude blížiť exspirácia certifikátu, na pokladnici sa automaticky zobrazí upozornenie, zvyčajne 30 dní pred koncom platnosti.

Obnovu certifikátu by ste určite nemali vynechať, hrozí vám nemalá pokuta a prípadné prerušenie predaja. Obnova nie je zložitá - aby ste ju mali čo najrýchlejšiu a bez komplikácií, spísali sme pre vás postup, ako na ňu.

 

Výmena certfikátu krok po kroku

1. Navštívte portál Finančnej správy na www.financnasprava.sk
2. Kliknite na červené tlačidlo Prihlásenie (vpravo hore)
3. Prihláste sa cez eID kartu (občiansky preukaz s čipom), elektronický podpis (KEP) alebo cez identifikátor a heslo
4. Po prihlásení budete presmerovaní na do osobnej zóny podnikateľa. Ak máte viaceré subjekty, zvoľte ten, ktorému chcete obnoviť certifikát
5. Kliknite na záložku eKasa (vpravo dole)

eKasa menu

6. Kliknite na sekciu Autentifikačné údaje (vľavo hore)

autentifikacne udaje

7. Vyberte príslušné ORP zariadenie (pokladnicu)
8. V sekcii Akcie rozkliknite Možnosti, zvoľte Detail pokladnice a následne kliknite na Nové autentifikačné údaje
9. Zobrazí sa tabuľka s kódom príslušnej pokladnice. DÔLEŽITÉ: Zadajte heslo 2x - toto heslo si zapamätajte, nakoľko ho budete musieť poskytnúť dodávateľovi ORP. TIP: Heslo napíšte aj do poznámky, vďaka čomu si ho nebudete musieť pamätať. Následne kliknite na Vytvoriť a počkajte, kým sa nezobrazí hláška Spracovanie dokončené

eKasa menu

10. Vytvorený súbor nájdete v sekcii Autentifikačné údaje - Stiahnuť autentifikačné údaje

eKasa menu

11. V poslednom kroku oslovte svojho dodávateľa ORP, ktorý vám certfikát obnoví. Pošlite mu stiahnutý súbor, ktorého názov väčšinou začína ako "authdata_kód pokladne_identifikačné/interné číslo FS" a vytvorené heslo (spomenuté v bode č.9)


Nečakajte na poslednú chvíľu

ekasa

Pýtate sa, kedy je najlepší čas na obnovu? Určite neodporúčame čakať do posledného dňa exspirácie vášho aktuálneho certifikátu. Obnovu môžete urobiť už niekoľko týždňov vopred - nový certifikát sa automaticky načíta v deň začiatku platnosti a vy tak môžete pustiť povinnosť z hlavy. Vedeli ste, že iKelp ponúka aj eKasa riešenia? Uľahčite si podnikanie a spoznajte spoľahlivé riešenia.

Besteron VISA, MasterCard