Ako o sebe sami tvrdia, nie sú iba obyčajný street food či klasická burgráreň. Naopak, prezentujú sa ako miesto, kde sa ich zákazníci môžu stretávať a zabávať zároveň. Miesto, kde si môžu dať rande, odštartovať párty s kamarátmi alebo vo veľkom zavŕšiť návštevu či potulky Žilinou. Reč je o predstaviteľoch moderného, kreatívneho a originálneho podniku Butcher's Bits. Keďže jeho koncept považujeme za viac než zaujímavý, s radosťou mu dávame priestor aj na našich stránkach. Viac sme sa o ňom porozprávali s jeho „hlavou, srdcom aj dušou“ Borisom Halajom.
Boris Halaj z Butcher's Bits
Pán Halaj, prezraďte nám, ako sa zrodila myšlienka na taký kreatívny koncept? Predsa len, nejde o podnik, aký by sme v uliciach slovenských miest videli prakticky na každom rohu.
Ako prevádzkovateľ mäsiarstva som vždy cítil potrebu rozšíriť ponuku mäsiarne aj o akýsi gastropult, kde by sa dali kúpiť teplé mäsové výrobky. To, čo je úplne bežné napríklad v susedných Čechách, však ešte nedávno nebolo možné zrealizovať u nás. Samotným impulzom však bolo, že priamo oproti mäsiarstvu stál takpovediac umierajúci food track s ponukou hotdogov a hranolčekov a vtedy mi napadlo odkúpiť tento stánok a vyniesť „kus mäsiarne“ von na ulicu a pokúsiť sa tak osloviť nových zákazníkov, najmä mladšiu generáciu.
Trošku sa vráťme k tomu, čo sme našim čitateľom načrtli v úvodných riadkoch. Tvrdíte o sebe, že nie ste iba obyčajný street food či klasická burgráreň. Čo vás teda odlišuje od konkurencie?
Úprimne si myslím, že nič, ale obľúbenosť a návštevnosť stánku je neprehliadnuteľná, a tak tu asi nejaký rozdiel bude. Ten však nie je v žiadnom výnimočnom produkte alebo jeho cene. V skutočnosti je to tak ako aj v každom inom biznise. Často hovorím zamestnancom, že produkt, ktorý vkladáte do rúk zákazníka, sa skladá z tisícich drobností – od čerstvosti mäsa alebo pažítky v dresingu, kvalitného kečupu, obrúska, umytého stola cez pekný úsmev až po príjemnú hudbu či osvetlenie. Z tej tisícky vecí si zákazník 950 nemôže všimnúť, ale okamžite zbadá rozdiel medzi reštauráciou, ktorá tých tisíc vecí nezanedbala, a reštauráciou, kde si povedali: To je dobré, aj tak si to nik nevšimne. A druhá veta, ktorú odo mňa zamestnanci počujú často, je: Nikdy, ale naozaj nikdy nedajte z ruky nič, čo by ste nedali svojej mame alebo dieťaťu.
Boris Halaj pred Butcher's Bits
Top lákadlom pre vašich zákazníkov musia byť dozaista „meat“ položky z vášho menu. Nebudeme klamať, zvedavo sme doň nazreli aj my. Zaujali nás najmä položky s prívlastkami domáce – či už jaterničky, alebo klobásy. Spracovávate si ich sami?
Domáce klobásky a jaterničky, ako aj všetko mäso pochádza z našej vlastnej mäsovýroby, ktorá stojí doslova iba pár metrov od street food stánku. To, čím sa odlišujeme od väčšiny predajcov mäsa, je, že spracovávame iba slovenské mäso. Rozoberáme ho vo vlastnej rozrábke, pričom každý deň máme prísun čerstvého mäsa priamo zo slovenských bitúnkov. Všetky výrobky vyrábame iba z mäsa a bez tzv. éčok. To je bez konzervantov, umelých dochucovadiel, aróm, farbív a iných prídavných látok a navyše podľa starých receptúr. Musím vás však poopraviť, nedá sa totiž povedať, že by tento sortiment bol naším top lákadlom. Našimi zákazníkmi sú prevažne mladí ľudia a tým tieto pochúťky veľa nehovoria, takže hoci mi je to ľúto, v predajnosti tento sortiment nemôže súťažiť napríklad s burgermi.
A čo sa týka mäsa, ktoré používate do vašich burgerov, odkiaľ pochádza?
Základom poctivého burgera je kvalitné hovädzie mäso. To v našich burgeroch pochádza z našej vlastnej rozrábky, kde spracovávame výhradne mäso z mladých býkov slovenského pôvodu. Práve absolútna čerstvosť mäsa bez nutnosti zmrazovať ho a zase rozmrazovať dáva našim burgerom tú výnimočnú chuť a šťavnatosť. Paradoxne sa nám najmä spočiatku často stávalo, že ľudia na našu mäsovú placku pozerali s určitou nedôverou. Je to veľmi smutné, ale mnoho ľudí už nepozná vzhľad a chuť skutočnej hovädziny pripravenej na grile. Zvykli sme si na predpečené sivočierne placky z fastfoodov, a keď vidíme ružové mäso, zachváti nás panika.
Foto: Butcher's Bits
V každom prípade, je skvelé vidieť a vedieť, že mäsové položky vo vašom menu citlivo dopĺňate aj tými nemäsovými. Oceňujú ich aj vaši zákazníci alebo je výrazne vyšší dopyt po mäsových produktoch?
V našej ponuke si nájdu niečo aj vegetariáni. Okrem veggie burgera ponúkame aj grilovanú zeleninu, ktorá je veľmi obľúbená najmä v letných mesiacoch. Nie sme podnik iba pre mäsožrútov, chceme obslúžiť aj vegetariánov, ľudí s alergiou na lepok či malé deti.
Keď už sa stále akosi točíme okolo burgerov, všimli sme si, že organizujete Triple Burger Challenge. Mohli by ste našim čitateľom vysvetliť, o čo vlastne ide? Možno sa medzi nimi nájde niekto, kto sa do tejto súťaže zapojí.
Už po tretíkrát organizujeme výzvu pre všetkých jedákov a hladošov. Vyzývame ich, aby si prišli zmerať svoje sily v jedení nášho triple burgera na čas. Ide o skutočne veľký burger, ktorý obsahuje 3-krát po 150 gramov mäsa, 6 plátkov slaniny, 6 plátkov čedaru a, samozrejme, kopec zeleniny a omáčok. Minulý ročník síce výrazne poznačila pandémia a účasť bola skromná, ale tento rok by sme boli radi, keby sa záujem priblížil k prvému ročníku, keď sa nám zapojilo viac ako 30 jedákov. Mimochodom, víťaz minulého ročníka dokázal zjesť tento takmer 600 gramov vážiaci burger za menej ako jednu minútu.
Okrem tejto originálnej súťaže evidujeme vďaka vašej stránke aj inú, nemenej zaujímavú súťaž – Tattoo Challenge. Keďže sa už skončila, ako ju s odstupom času hodnotíte? Čo bolo jej cieľom? Naplnila vaše očakávania?
Tattoo Challenge bol o tom, že ktokoľvek z našich zákazníkov si od nás mohol vypýtať tetovačku s naším logom, aplikovať si ju kamkoľvek na svoje telo a poslať nám nejakú zaujímavú fotku. Do súťaže sa zapojila asi tridsiatka ľudí, čo považujem celkom za úspech, a poslali nám naozaj zaujímavé a kreatívne fotky. Sami fanúšikovia potom na sociálnych sieťach rozhodli o víťazoch. Bolo okolo toho trochu rozruchu, ale hlavne kopec srandy a zábavy. A to je vlastne to, o čo nám pri tomto type akcií ide.
Foto: Butcher's Bits
Mimochodom, v čej hlave vznikajú takéto kreatívne koncepty súťaží? Dá to zabrať, vymyslieť niečo obdobné?
Väčšina nápadov pochádza z mojej hlavy. Nápady sa rodia pomerne ľahko, oveľa ťažšie však je aj ich realizovať. Všetko si vyžaduje čas a energiu, ktorej, bohužiaľ, má každý z nás iba obmedzené množstvo a, žiaľ, jadro môjho biznisu je niekde inde a vyžaduje si enormné množstvo času a úsilia.
Obe spomínané súťaže majú okrem originálnej kreatívy aj iného spoločného menovateľa – Wolt Slovakia. Prezraďte nám, prosím, akú úlohu zohráva vo vašom podnikaní tento portál.
Musím sa priznať, že som sa dlho bránil spojeniu s akoukoľvek rozvozovou službou. Mal som pocit, že zapojením sa do rozvozov prídeme o určitú exkluzivitu, a okrem toho som mal obavy, že budeme trpieť za chyby rozvozcov. Preto som postupne odmietol všetky rozvozové spoločnosti, ktoré tu pôsobia, a to ma viaceré z nich navštevovali celkom pravidelne. Nakoniec ma presvedčila práve platforma Wolt, a to svojou určitou škandinávskou ľahkosťou a podľa mňa skvelou easy apkou. Zdá sa, že sa oplatilo zariskovať. Wolt sa stal doslova naším partnerom, pravidelne sa zapája do našich akcií a my zasa do tých ich. Myslím si, že spolu robíme celkom zaujímavé čísla, ktoré sú už dnes významnou zložkou našich tržieb.
A ako je to s logistikou a technickými náležitosťami? Ako v takomto prípade prebieha objednávanie, vybavovanie objednávok a samotné doručovanie?
Skvelého pomocníka sme našli v systéme iKelp. V spolupráci s ich technickým supportom sme implementovali objednávkový systém od Woltu priamo do našej pokladne, čo nám významne uľahčuje život a sprehľadňuje pohyby zásob.
Využívate v rámci systému iKelp POS Mobile aj iné funkcie ako prepojenie na Wolt?
Využívame viacero funkcií, ktoré tento systém poskytuje. Obzvlášť si ako manažér pochvaľujem možnosť vzdialeného prístupu. A používame aj viacero zostáv, informačných prehľadov a napríklad aj rôzne možnosti pri inventarizácii zásob.
Foto: Butcher's Bits
Pán Halaj, veľmi pekne vám ďakujeme za inšpiratívny rozhovor. Na záver pre vás nemáme pripravenú úplne typickú otázku, skôr tri otázky na zamyslenie. Tou prvou je, čo pre vás vlastne znamená podnikanie v gastrosegmente?
Podnikanie v gastre je, ako často hovorím, skôr rehoľa ako skutočný biznis. Je to jedno z najnáročnejších podnikaní, ale zároveň aj jedno z najkrajších. Spätnú väzbu dostávate takmer okamžite, čo môže byť veľmi motivujúce, ale zároveň často aj veľmi zraňujúce. Našťastie tie pozitívne momenty prevážia tie zlé a vy môžete ísť ďalej.
Keby ste mohli vrátiť čas, šli by ste do toho znovu?
Sú dni, keď ľutujem toto rozhodnutie, a potom zase príde deň, keď som schopný vyhlásiť, že to bolo najlepšie rozhodnutie môjho života (smiech). Ale ak mám odpovedať s plnou vážnosťou, potom konštatujem – áno, išiel by som do toho znova.
Aké rady by ste dali či už začínajúcim, alebo aj zabehnutým gastropodnikateľom?
Ak si chcete otvoriť gastropodnik, dôkladne si premyslite jeho koncept. Nech to už bude čokoľvek, urobte to veľkoryso a dôsledne, tak aby vám zákazník uveril, že to myslíte vážne. Nerobte kompromisy a hlavne buďte iní. A pri samotnej prevádzke využite moderné technológie a systémy nielen na uľahčenie práce či kontrolu, ale aj pre spokojnosť zákazníka, ktorý určite ocení, že u vás ide všetko ako po masle.