Prečo je obedová špička pre mnohé reštaurácie stresujúca?
Najväčším problémom reštaurácií, ktoré nezvládajú obedovú špičku, sú zlé pracovné postupy. Toto však väčšinou nie je chyba čašníkov. Za tento stav sú zodpovední majitelia alebo manažéri prevádzok, pretože ich úlohou je správne organizovať prácu jednotlivých členov tímu. Toto sú najčastejšie chyby manažmentu vypozorované v praxi:
1. Chyba: Príliš veľa úloh na jedného čašníka
Čašníci v reštaurácii sú najčastejšie rozdelení do rajónov. Každý robí všetko, ale len vo svojej pridelenej časti reštaurácie. Toto vie fungovať mimo obedovej špičky, kedy mozog čašníka stíha spracovávať komplexné úlohy, pretože neprichádza naraz v jednom čase. Zamyslite sa však nad tým, čo všetko musí zvládnuť čašník počas obedovej špičky. Aké rôznorodé úlohy musí riešiť vo veľkom množstve a v krátkom čase?
- Sledovať nových prichádzajúcich hostí
- Preberať objednávky
- Nahlasovať objednávky v kuchyni (jedlá)
- Nahlasovať objednávky pri bare (nápoje)
- Zadať položky do pokladne, viesť otvorený účet
- Pamätať si, ktorí hostia chceli aké menu a aké nápoje
- Priniesť hosťom polievku (stretol som sa s tým, že čašníci si ju musia sami naberať v kuchyni)
- Sledovať, ktorí hostia majú zjedenú polievku
- Priniesť hosťom hlavný chod
- Sledovať, ktorí hostia chcú zaplatiť
- Vybavovať proces zaplatenia, chodenie pre peňaženku alebo platobný terminál
- Debrasovať (odniesť riad a očistiť stôl po odchode hostí od stola)
- Občas sa vyskytnú atypické situácie, ktoré tiež musí čašník zvládnu
Ak sa čašníkom nahrnú všetky tieto úlohy vo veľkom množstve a vo veľmi krátkom čase, nie je sa čomu diviť, že nastáva chaos. Obedová špička hneď ukáže, ako je personál (ne)organizovaný.
2. Chyba: Čašníkom chýbajú potrebné nástroje
Chýbajúce nástroje, ktoré by pomohli uľahčiť a zrýchliť obsluhu, majú zároveň negatívny vplyv na množstvo úloh, ktoré musí počas obedovej špičky každý čašník riešiť. Dalo by sa povedať, že práve vďaka tejto druhej chybe sa znásobuje efekt prvej chyby. Ak čašníkovi chýba technológia, ktorá by časť jeho úloh "spravila" za neho, musí všetko riešiť sám. Pritom je jasné, že kapacita a schopnosti ľudského mozgu majú svoje hranice. Ktoré nástroje a technológie by nemali chýbať v žiadnej reštaurácii?
- Pokladničný systém určený pre gastronómiu - Je dôležité, aby ste na vašej prevádzke používali aplikáciu určenú pre reštaurácie. Asi najzákladnejšou funkciou je evidencia otvorených účtov na jednotlivých stoloch. Je absolútne zbytočné, aby ste zaťažovali hlavu čašníka tým, aby si pamätal, čo si ktorý zákazník objednal.
- Mobilný čašník - Denno-denne som svedkom obrovskej straty času a nabehaných kilometrov obsluhy, keď pri stole prevezme objednávku, poznačí si ju perom na papier a potom ju uteká zadať do pokladničného systému. Pritom stačí používať reštauračný systém, ktorý má funkciu mobilného čašníka. Obsluha zadá objednávku priamo pri stole a ušetrený čas vie využiť na iné úlohy.
- Tlač objednávok v kuchyni (tzv. bonovačka) - Opäť môže váš personál ušetriť obrovské množstvo času tým, že nemusí nahlasovať objednávky v kuchyni. Stačí zadať jedlá priamo pri stole a po potvrdení sa objednávka v kuchyni automaticky vytlačí. Opäť šetríme čas obsluhy.
- Tlač objednávok pri bare alebo použitie zobrazenia vychystávania na obrazovke - Jedlá sú záležitosťou kuchyne. Avšak miešané drinky, káva, čapované pivo a kofola sú nápoje, ktoré chystá personál pri bare. Tu je tiež možné použiť tlačiareň objednávok alebo, ešte lepšie, zobrazovanie objednávok priamo na displeji pokladničného systému. Čašník pri zadávaní objednávky nemusí myslieť na to, ktoré jedlá pripravuje kuchyňa a ktoré nápoje bar. Zadá celú objednávku a reštauračný systém položky automaticky rozdelí medzi kuchyňu a bar. Zároveň vám reštauračný systém pomôže so sledovaním, ktoré nápoje sú už vybavené. Opäť ďalší nástroj, ktorý vám šetrí čas.
- Peňaženka - tento bod si samostatne popíšeme nižšie v texte. Ide tu o klasický problém: čašníci obsluhujú hostí, roznášajú jedlá a peňaženka by im zavadzala. Akonáhle chcú hostia pri stole platiť, čašník musí merať cestu k baru a zobrať peňaženku, aby mohol zákazníkom vydať. Aj tento problém sa dá elegantne vyriešiť, čašník roznášajúci jedlá nemusí mať pri sebe peňaženku, pokiaľ sú úlohy správne rozdelené.
- Inteligentný stôl - Mnohé gastronomické prevádzky podceňujú potenciál tohto šikovného nástroja. Hostia si môžu sami cez svoj mobil objednať alebo vyžiadať účtenku priamo pri stole na prevádzke. To výrazne šetrí čašníkom prácu, ak si napríklad niekto len doobjednáva nápoj. Obsluha v tomto prípade nemusí zadávať položky ručne, ale stačí ak objednávku jedným ťuknutí potvrdí alebo zamietne. Potvrdená objednávka sa v kuchyni / pri bare vytlačí alebo zobrazí bez nutnosti čašníka čokoľvek robiť.
- Tip: Za zmienku stojí aj využitie evidencie donášky. Ak preberáte objednávky aj počas obedovej špičky, je vhodné na túto úlohu vyčleniť nezávislú osobu a použiť taký reštauračný systém, ktorý má evidenciu donášky ako súčasť celkového riešenia. Najhoršie, čo môžete spraviť je to, ak je obsluhujúci personál počas obedovej špičky vyrušovaný telefonátmi a zapisovaním objednávok ručne. To elegantne rieši online objedávanie.
Vyššie vymenované nástroje sú tie najzákladnejšie, ktoré vám výrazne urýchlia obsluhu hostí počas obedovej špičky. Zároveň však do celého procesu zavádzajú poriadok a prehľadnosť, čím sa minimalizuje vznik chaosu a nedorozumení. Dôležité je si však uvedomiť aj tretiu, veľmi častú chybu manažérov. Čítajte ďalej.
3. Chyba: Personál nebol zaškolený do správneho používania nástrojov
Osobne som často svedkom situácií, kedy majú ľudia v rukách skvelé nástroje, nevedia však, ako ich správne používať. Vzniká tak efekt, že majiteľ reštaurácie do týchto nástrojov investoval peniaze a ich potenciál nie je využívaný. Prečo to tak je?
Jeden z častých dôvodov je, že personál, ale aj manažment je zaťažený starými zvykmi, ktoré nechce meniť. Je to prirodzené, ľudský mozog sa bráni zmenám. Treba si však uvedomiť, že ak chcete niečo zlepšiť, zmeny sú nevyhnutnou súčasťou tohto procesu.
Druhým, častým dôvodom vzniku tejto chyby je podcenenie dôležitosti zaškolenia obsluhy. Mnoho ľudí improvizuje, chytí zariadenie alebo aplikáciu "do ruky" a vôbec si neprečíta návod, ako daný nástroj používať tak, aby im priniesol čo najväčší úžitok.
Úlohou majiteľa alebo manažéra je poskytnúť personálu všetky potrebné nástroje pre ich prácu a zabezpečiť, aby ich vedeli správne používať. Ak podceníte ktorúkoľvek z vyššie uvedených troch chýb, počítajte s tým, že obedové špičky zostanú pre vás aj naďalej stresujúce. Naviac sa sami pripravujete o potenciálny zisk, ktorý by ste dosiahli znížením nákladov na personál, znížením počtu omylov a väčším časovým priestorom na osobný prístup k hosťom. Poďme si teraz popísať správne fungovanie reštaurácie počas obedovej špičky.