Rozhovor s Michalom Hamom: „iKelp ma nadchol tým, že je na cloude“

Uplynulé mesiace jasne preukázali, že viesť gastroprevádzku nie je prechádzka ružovou záhradou. Existenčné problémy postihli nielen novšie podniky, ale aj reštaurácie, ktoré mali vo svojich lokalitách vybudovanú slušnú reputáciu. O to obdivuhodnejšie je, keď sa reštauračná prevádzka dokáže držať na tom istom mieste ešte od minulého tisícročia. No a presne takým podnikom je napríklad reštaurácia Hotel Praděd v Rýmařove, ktorú vedie Michal Hama.

Michal Hama úspešne vedie gastropodnik v Rýmařove už 25 rokov. Zaujímali sme sa nielen o jeho začiatky, ale takisto aj o ponuku jeho reštaurácie. No a okrem toho sme zisťovali, čo praktické mu uľahčuje podnikanie.

Pán Hama, ako ste sa dostali k podnikaniu v gastrooblasti?

Už ako mladší som chodieval na rôzne brigády do reštaurácií a vždy ma to bavilo. Okolo rokov 1996 – 1997 bola naozaj dobrá doba. Reštaurácie a bary sa otvárali takpovediac všade. Konkrétne v roku 1997 sa mi naskytla príležitosť prenajať si priestory, v ktorých fungujeme dodnes. Neváhal som a približne po dvoch rokoch prešli tieto priestory do môjho vlastníctva. Začínali sme ako reštaurácia, čoho sa vlastne držíme aj v súčasnosti. To ma baví a som rád, že ma to baví.

Keďže dôležitou súčasťou úspešného vedenia reštauračnej prevádzky sú kvalitné suroviny, zaujíma nás, odkiaľ ich odoberáte.

Mám rôznych dodávateľov. Je pravda, že v daných okamihoch sa to točí aj okolo cien, prípadne akcií, a tak teda odoberáme suroviny chvíľu od jedných, chvíľu zase od druhých. No čo sa týka napríklad alkoholu, ten berieme už 25 rokov od jedného pána.

Vyhľadávate aj nejakých domácich, resp. lokálnych dodávateľov?

Keď ide o lokálnych dodávateľov, odoberáme od nich miestne limonády. Čiže napríklad nikdy sme nemali ani Kofolu. Máme totiž spomínané miestne limonády už 25 rokov. No, samozrejme, ponúkame aj komerčnejšie značky, pretože zahraničných zákazníkov príliš nezaujímajú iné nápoje.

Keď ide o vašu ponuku jedál, čo z nej by ste vyzdvihli najviac?

V priebehu času to stále obmieňame. Istý čas sme sa zameriavali napríklad na čínske jedlá, pretože ich v blízkom okolí nikto neponúkal, a neskôr, keď v Rýmařove nebola žiadna pizzeria, sme zase robili pizzu. Keďže teraz sú „číny“ aj pizzerie v podstate na každom rohu, nemá pre nás zmysel súperiť s takýmito podnikmi. A preto momentálne robíme mäso na grile, ktoré tu v okolí nerobí nikto iný.


Zdroj: Hotel Praděd

Môžu si u vás zákazníci vychutnať vaše pochúťky aj v uzavretej spoločnosti?

Samozrejme, máme tu salónik pre zhruba 20 osôb, ktorý naši zákazníci často využívajú na rôzne oslavy. No a pokiaľ má niekto záujem o väčšiu akciu, ako napríklad veľký vianočný večierok, riešime to tak, že sa pre uzatvorenú spoločnosť zavrie celý podnik. Vtedy dokážeme uhostiť približne 60 až 70 ľudí.

A čo vaše vyhliadky do budúcna? Máte nejaké plány alebo sa chystáte držať toho, čo doteraz?

Asi to nebude úplne také ako doteraz, pretože je vidieť tú zmenu, ktorú priniesla „covidová doba“. Pustili sme sa napríklad aj do rozvozu, ktorý u nás v Rýmařove vôbec nebol. Teda, samozrejme, rozvážala sa pizza, ale v podstate nič iné.

Kedy ste si povedali „áno, ideme do rozvozu“?

Raz mi jedna pani povedala: „Mne už tá pizza ani nechutí, rada by som si dala doviezť aj niečo iné.“ A tak sme sa pustili do rozvozu. Postupom času sa to pekne aklimatizovalo a niektorí ľudia už volávajú dokonca aj pravidelne.


Zdroj: Hotel Praděd

Čo vám pomáha v úspešnom „prevádzkovaní“ rozvozu jedál? Ako stíhate zastrešiť všetky procesy súvisiace s objednaním, pripravením a doručením jedla?

Máme vlastné firemné auto a veľmi nápomocným je nám v tomto ohľade náš pokladničný systém iKelp POS Mobile.

Prečo ste sa vlastne rozhodli zakomponovať pokladničný systém iKelp POS Mobile do vášho podnikania?

Ja osobne som veľký počítačový maniak a už v minulosti som mal rozbehnuté podobné spolupráce, ako je tá so systémom iKelp. No iKelp ma nadchol tým, že je na cloude.

A ako to viete využívať v praxi?

Stáva sa, že občas, napríklad raz za dva mesiace, nastane nejaký skrat a tri hodiny nám nejde elektrika. No a v tej chvíli, keď to celé funguje v podstate cez telefón, ma nezaujíma žiadny výpadok prúdu. Objednávky idú ďalej a môžeme normálne účtovať. A to je paráda.

A na čo všetko, teda okrem toho, čo ste už spomenuli, ešte používate systém iKelp POS Mobile?

Napríklad cez leto využívame funkciu Inteligentný stôl, aby sme nemuseli behať hore-dole na letnú terasu. A okrem toho, s pomocou tejto funkcie sme urobili policajtom virtuálny inteligentný stôl. Evidujeme tak stôl, ktorý u nás fyzicky neexistuje. Spomínaným policajtom sme dali na stanicu QR kód, vďaka ktorému si objednajú zo stanice, ako keby sedeli u nás. A keď reálne prídu k nám do reštaurácie, už majú všetko nachystané.

Pán Hama, veľmi pekne vám ďakujeme za váš čas a prajeme vám veľa úspechov s vašou reštauráciou. Je niečo, čo by ste ešte chceli dodať?

Možno by som sa ešte vrátil k výhodám systému iKelp. Pozitívne hodnotím aj to, že sa môžem „pozrieť na prevádzku“ prakticky odkiaľkoľvek. Keď som napríklad na dovolenke, viem si jednoducho skontrolovať, čo práve robí personál a čo sa v reštaurácii deje. Ako som už spomínal, fungovali sme aj s inými systémami, no tie takúto možnosť neponúkali. A okrem toho, v porovnaní so systémom iKelp nebolo ich ovládanie také jednoduché a intuitívne.

Ďakujeme za váš čas a príjemný rozhovor. Nech sa vašej reštaurácii darí ešte ďalšie dlhé roky.

GoPay VISA, MasterCard