Dizajn reštaurácie: čo nezanedbať, aby sa u vás zákazníci cítili dobre?

Pre majiteľa reštaurácie nie je nič lepšie ako spokojní a pravidelne sa vracajúci zákazníci. Na vytvorenie zážitku dnes nestačí len dobré jedlo, vplyvom sociálnych médií sa mení aj interiérový dizajn komerčných priestorov. Čo z hľadiska zariadenia a prevádzky nezanedbať, aby sa u vás hostia cítili dobre?

Koncept a vizuálna identita, ktoré odlíšia

Ešte predtým, ako sa vrhnete do nákupu nábytku a výmaľby stien, si jasne zadefinujte koncept. Pokiaľ nie je prevádzka súčasťou väčšej siete a pri tvorbe brandingu máte voľné ruky, dajte si poradiť od odborníkov. Jednou z častých chýb je snaha vyhovieť všetkým. Tej sa vyhnete, ak si jasne určíte cieľovú skupinu, ktorá si môže vaše jedlá dovoliť.

Vizuálna identita reštaurácie by mala obsahovať prvky ako logo, farby značky, zásady navrhovania reklamných materiálov, tvar a druh použitého písma, ale i dekorácie a interiérový dizajn. Má budova, v ktorej sa reštaurácia nachádza, zaujímavý pôvod alebo sa k nej viaže zaujímavý príbeh? Postavte na tom dizajn! Štýl reštaurácie tvorí kombinácia jedál a priestoru, ktorá vás môže odlíšiť od konkurencie. Lenže budovanie obľúbeného brandu je stále behom na dlhé trate.

Zariadenie reštaurácie

Dizajn reštaurácie má významný vplyv pri vytváraní celkového dojmu. Základom je práca s priestorom, teda správne usporiadanie na pohodlné stolovanie aj prácu zamestnancov. Na jednej strane by čašníci mali mať dobrý výhľad na dvere a hostí, na druhej strane návštevníci chcú mať pri stolovaní súkromie aj počas obednej špičky. Pri rozmiestnení nábytku berte do úvahy cestu pre obsluhu aj hostí.

V rámci dizajnu nábytku majitelia reštaurácií často hľadajú rovnováhu medzi odolnými materiálmi a estetikou. Pohodlné a dostatočne mäkké stoličky zaručia, že sa zákazníci budú cítiť príjemne. Niekedy si však priestory vyžadujú atypický nábytok, čo nemusí byť na škodu. Vďaka nemu môžete lepšie využiť pôdorys a zároveň dosiahnuť väčšiu autenticitu. Zaujímavými doplnkami v rámci interiérového dizajnu môžu byť netradičné sochy alebo obrazy na stene.

Tip pre vás: Buďte autentickí!

Vplyvom sociálnych médií sa mení aj interiérový dizajn komerčných priestorov. Tie dnes musia byť fotogenické vzhľadom na neustálu dokumentáciu zo strany blogerov či youtuberov. Zvýšená publicita kladie zvýšené nároky na dizajn interiéru a kvalitu jeho vybavenia. Autenticita už nie je len pridaným bonusom, ale stáva sa nevyhnutnosťou.

Útok na všetky zmysly

Aj keď ľudia čoraz častejšie hľadajú spôsoby, ako si objednať jedlo bez toho, aby museli vstúpiť do samotného podniku, bolo by chybou myslieť si, že sa neoplatí investovať do dizajnu reštaurácie. Naopak, je dôležité vytvoriť kulinársky zážitok, ktorý ich prinúti opätovne sa vracať. A ten je založený nielen na chuti. Dopomôže k nemu sensory marketing, teda zmyslový marketing.

Ten je známy najmä z obchodov – hudba, ktorá v nich hrá, či vône, ktorým sú nakupujúci vystavení, majú vplyv na to, aké asociácie si so značkou vytvoria. Podľa prieskumov až 90 % nakupujúcich potvrdilo, že s najväčšou pravdepodobnosťou znova navštívia kamenný obchod, ktorý vďaka hudbe, vôni aj celkovému obrazu vytvoril príjemnú atmosféru. Tak ako nás zmyslový marketing ovplyvňuje pri nakupovaní, ovplyvňuje nás aj pri výbere reštaurácie. Vhodne zvolenou arómou docielite ten správny „welcome effect“.

Púšťať hudbu alebo nie?

Relatívne jednoduchým a lacným spôsobom, ako vytvoriť dobrú atmosféru, je hudba. Podľa štúdie, ktorú zverejnila spoločnosť Mood Media na vzorke 10-tisíc spotrebiteľov, si 58 % zákazníkov pamätá, či počas stolovania počuli hudbu a či sa im páčila. V demografickej skupine generácie Z je hudba ešte dôležitejšia – až 74 % nakupujúcich vo veku 18 až 24 rokov si pamätalo, či sa im páčila hudba pri nakupovaní v obchode. To, čo ľudia vidia a počujú, vytvára silnú emocionálnu odozvu. V prípade reštaurácie odporúčame vhodne zvolenú hudobnú kulisu a vlastný playlist, nie komerčné rádio s množstvom reklám.

S hudbou úzko súvisí aj akustika. Keďže reštaurácie sú miestom častých spoločenských udalostí a stretnutí, prvoradý je v nich akustický komfort. Štúdia publikovaná v The Journal of the Acoustical Society of America ukázala, že ochota tráviť čas v reštaurácii a míňať v nej peniaze klesá so zvyšujúcim sa hlukom v pozadí. Hladiny hluku sa v reštauráciách zvyčajne pohybujú od 60 do 80 dB, na komunikáciu stolujúcich bez potreby zvyšovania hlasu však je ideálny hluk v pozadí nižší ako 50 až 55 dB.

Tip pre vás: Investície do odhlučnenia neriešte až dodatočne

Zvuky ako reč znížite odhlučnením stien, stropov a podláh. Pri ozvene bude dobrým riešením absorbovanie zvuku v priestore pomocou akustických lamiel a panelov. Takto bude zrozumiteľný aj rozhovor na krátku vzdialenosť v reštaurácii plnej ľudí. Lacnou formou odstránenia hluku je i kročajová izolácia, ktorá sa postará o odhlučnenie dupotu, búchania či padania predmetov. Všetky tieto problémy treba riešiť už počas výstavby, vyhnete sa tak dodatočným investíciám na zlepšenie akustiky.

V tom správnom svetle

Príjemný pocit z prostredia sa dá dosiahnuť architektonickým štýlom, nábytkom či farbami. Rovnako dôležité však je ukázať interiér v tom správnom svetle, a to vďaka osvetleniu. Vyhýbajte sa príliš tmavým priestorom a voľte kombináciu priameho a nepriameho osvetlenia.

Môžete si vybrať z rôznych dizajnových riešení – od svietidiel v rôznych štýloch cez lustre z optických vlákien až po hviezdne nebo s krištáľovými elementmi. Môžete mať najlepšiu kuchyňu či servis, no keď si hostia nebudú vidieť do taniera alebo ich budú bolieť oči z ostrého svetla, v celkovom hodnotení určite stratíte niekoľko bodov. Podľa štúdií jasné a intenzívne svetlo urýchľuje konzumáciu, preto si ho volia napríklad fastfoody.

Príjemný vzduch v interiéri

Predstava reštaurácie, v ktorej vám už pri otvorení dverí udrie do nosa vôňa jedla z kuchyne, nie je veľmi lákavá. Mikroklíma v gastronomických podnikoch je v podstate neviditeľná a hostia si ju uvedomia až vtedy, keď niečo nefunguje, napríklad keď sa vrátia z obeda a z ich oblečenia je cítiť, kde práve boli. Takejto prevádzke sa nabudúce radšej vyhnú.

V segmente s názvom HORECA zohrávajú podstatnú úlohu dva zmysly – chuť a čuch. Kým chuť vníma len ten, kto si jedlo objednal, vôňu cíti každý v reštaurácii. Predpokladom dobrej vnútornej klímy je optimálna a nepretržitá výmena vzduchu. V letných mesiacoch je zase dôležité tienenie, ktoré zabráni prehrievaniu interiéru.

Držte krok s dobou

Celok sa skladá z detailov. Pri službách to platí dvojnásobne. Samozrejmosťou je čistota, hygienické a voňavé toalety nevynímajúc. Obsluhu by mali hostia vždy ľahko identifikovať, preto by čašníci mali nosiť jednotné oblečenie, na ktorom môžu mať vyšité či vytlačené logo reštaurácie.

Rovnako sa oplatí investovať do technologického vybavenia – hostia radi zaplatia kartou alebo smartfónom cez Apple/Google Pay či prostredníctvom QR kódu umiestneného na stole. S takýmto systémom nemusia čakať na čašníka (ani čo sa týka objednávky jedla) či chodiť k pultu s platobným terminálom, čo ušetrí čas obom stranám. Nárast bezkontaktných platieb banky zaznamenali najmä počas pandémie. A hoci Slováci stále radi platia aj hotovosťou, o pár rokov to všetko môže byť inak, preto sa oplatí sledovať trendy aj v tejto oblasti.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard