Marketing - náklady na získavanie zákazníkov
Osobne som svedkom podceňovania marketingu u mnohých podnikateľov, najmä v týchto oblastiach:
- Internetové obchody
- Maloobchodné predajne
- Gastronomické prevádzky (najmä kaviarne a bary)
Predstavte si, že niekto dostane nápad, zriadi si internetový obchod XYZ.sk a bude predávať, to je jedno, napríklad parfémy alebo detské hračky. Prečo by mali zákazníci chodiť práve na jeho eshop, keď v telke, rádiu a na internete vidia, počujú a sledujú reklamy konkurencie? Začínajúci internetový obchod zároveň nemá šancu vyhrávať ani v organickom vyhľadávaní. To isté maloobchodné predajne. Niekto dostane nápad, že by si mohol otvoriť obchod napríklad s detskými kočíkmi. Nakoniec skončí tak, že stojí pred vchodom obchodu, pofajčuje a čaká, či sa objaví nejaký zákazník. Proti fajčeniu nič nemám, to je každého osobná vec. Ale každú sekundu vášho času, čo neobsluhujete zákazníkov by ste mali investovať do ich vyhľadávania a oslovovania, inak tých nudných sekúnd vášho podnikateľského života bude skutočne veľa. A budú pribúdať až do blížiaceho sa jeho neúspešného konca.
Pre gastronomické prevádzky je extrémne dôležitý internet a sociálne siete, taktiež portály a katalógy gastronomických prevádzok. Vďaka internetu je dnes už všetko so všetkým prepojené a ak stojím v meste na ulici, mobil v ruke mi okamžite vyhľadá najbližšie kaviarne, s fotkami a referenciami návštevníkov. Hovorí sa, že v gastronómii "lokalita vyhráva". Áno, je to tak, ale väčšinou je v jednej lokalite viacero konkurenčných prevádzok a vy predsta chcete, aby ľudia dokázali vyhľadať a obľúbiť si práve tú vašu.
Marketingové náklady by ste mali rozdeliť do dvoch zákadných kategórií, ktoré sa líšia vo svojom prístupe a filozofii ich aplikovania:
- vyhľadávanie a oslovovanie nových zákazníkov (všeobecná reklama na internete, v médiách, atď.) - cieľ je jednoduchý, vašou úlohou je osloviť čo najviac potenciálnych zákazníkov, že existujete a že ste tou správnou kaviarňou, ktorú by mali navštíviť
- práca s existujúcimi zákazníkmi, ktorí sa už vo vašej kaviarni nachádzajú (upozornenie na akcie priamo v prevádzke, kartička typu "kúp si 4 kávy a piatu piješ zdarma") - v tomto prípade riešite dva ciele:
- keď už je zákazník u vás, chcete, aby vám spravil čo najväčšiu tržbu, tzn. potrebujete napríklad spropagovať skvelé čerstvé zákusky alebo ovocné šťavy
- druhý cieľ je zákazníka konvertovať na "pravidelného zákazníka", možností je nekonečno: od zbierania bodov, cez razítka na kartičke až po dobitý kredit (viď sekciu pokladničný systém a softvér)
Ak máte málo času, reklamu na internete, spravovanie stránky na sociálnych sieťach a PR články vám zabezpečia reklamné agentúry obvykle za určitý mesačný poplatok. Určite túto časť nákladov nepodceňujte. Ja úplne rozumiem vašej situácii. Otvorenie kaviarne, nákup vybavenia, nábytku a zariadení vás stojí obrovské množstvo finančných zdrojov a na marketing vám už veľa nezostane. To akosi dúfate, že príde samo. Ale skutočnosť je taká, že zákazníci neprídu sami (zamyslite sa, veď oni teraz niekde už chodia). Ak podceníte náklady na marketing, všetky vaše ostatné náklady a to, že ste sa nadreli s otvorením kaviarne môže skončiť ako úplne zbytočné.