Rozhovor s Kimom Dangom Nguyenom: „iKelp pomohol zdvihnúť úroveň nášho podniku“

Aj napriek tomu, že Vietnam je od Slovenska a Česka vzdialený tisíce kilometrov, možno jeho kultúru cítiť prostredníctvom viacerých reštauračných zariadení v srdci Európy. Jedným z takých je napríklad aj vietnamská reštaurácia Sen Viet v slovenských Malackách. Dôraz kladie nielen na kvalitné jedlo, ale aj na dobrý prístup k zákazníkom. O tom, čo je pre ňu typické, ako funguje či na čom si zakladá, sme sa porozprávali s jej majiteľom Kimom Dangom Nguyenom.

Na začiatok sa doslova žiada otázka, aké sú vaše väzby so Slovenskom. Čo vás priviedlo práve do Malaciek?

Do bývalého Československa som prišiel v roku 1986 za vysokoškolským štúdiom. Slovensko je pre mňa druhým domovom. Keď si v Európe sadnem do lietadla do Vietnamu, tak si síce poviem „idem domov“, ale vo Vietname si poviem to isté. Takže mám dva rovnocenné domovy.

V Malackách sme mali priateľov a boli sme tam mnohokrát na návšteve. Neskôr tam moja žena začala podnikať v predaji textilu. Tak sme usúdili, že by bolo vhodné nájsť si tam nejaké bývanie.

Z milého a úprimného uvítacieho textu na vašej webovej stránke senvietmalacky.sk sme sa dozvedeli, že s gastropodnikaním ste v Malackách začínali ešte v roku 2002. Ako sa na to s odstupom času pozeráte?

V roku 2002 bola možnosť prevádzkovať bufet v budove Obecného úradu Malacky. Keďže našim slovenským priateľom, ktorí k nám chodili na návštevy, vždy veľmi chutili nami pripravované vietnamské jedlá, vznikla myšlienka ponúknuť niečo z našej gastronómie aj ďalším ľuďom. Naša ponuka bola vtedy dosť skromná, pretože bolo málo obchodov s ázijskými potravinami. Nemali sme teda všetky potrebné suroviny. Bolo to obdobie, keď bola vietnamská gastronómia na Slovensku ešte len v začiatkoch.

Bufet bol na nie veľmi dobre dostupnom mieste. Otvárací čas bol istým spôsobom tiež obmedzený. Ale s odstupom času si radi na to spomíname ako na začiatok približovania Malačanov k našej gastronómii. Myslím si, že už vtedy bola naša gastronómia pozitívne vnímaná tunajším obyvateľstvom.

Novú vietnamskú reštauráciu Sen Viet ste v Malackách otvorili v roku 2018. Aká bola vaša vízia? Čo bolo vaším cieľom?

Už samotný názov hovorí o našej vízii. Názov nie je len o peknom vietnamskom kvete, ale vo voľnom preklade znamená aj „vietnamský sen“ – sen priblížiť Slovákom veľmi chutnú, vyváženú a zdravú vietnamskú gastronómiu.

vietnamská kuchyňa
Zdroj: Sen Viet Malacky

Keď si vás dnes niekto „hodí do Googlu“, ako prvé mu udrú do očí početné pozitívne recenzie. Čomu vďačíte za takúto skvelú spätnú väzbu?

Ďakujem pekne za milé slová. Začiatok bol trocha rozpačitý, lebo kuchári sú Vietnamci a obsluhujúci personál zas Slováci. Od niektorých zákazníkov sme dostávali zlú spätnú väzbu za obsluhu pre určité nedorozumenia.

Dôležitý a potešujúci je však pre nás fakt, že zákazníkom u nás chutí. Taktiež nás teší, že naši zákazníci vnímajú čerstvosť a veľkosť našich porcií ako výsledok našej poctivej práce. Nielen obsluhujúci personál, ale aj ja sám sa vždy zaujímam o to, ako chutí zákazníkom. Záleží nám na každom detaile. Zákazníci od nás dostávajú nielen jedlo, ale aj rôzne zaujímavosti o jeho pôvode. Práve to umocňuje zážitok z návštevy nášho podniku.

Naše motto je veľmi jednoduché: kvalitné, čerstvé a poctivo pripravené jedlo s ochotnou obsluhou v príjemnom prostredí, kde zákazníci pociťujú dôstojnosť. Sme podnikom, kam sa nehanbíte niekoho pozvať na jedlo. Po dojedení sa často pýtam zákazníkov na ich hodnotenie a hovorievam im, že máme radosť z prázdnych tanierov. Jediná akceptovateľná argumentácia pre zvyšok jedla na tanieri je, že „už nie je miesto“.

Bohužiaľ, nie je žiadnym tajomstvom, že mnohé vietnamské fastfoody a reštaurácie v strede Európy zápolia s častými predsudkami, ktoré sa týkajú najmä hygieny a tiež kvality a čerstvosti potravín. Vás sa to však v žiadnom prípade netýka. Podniku Sen Viet totiž nie je cudzia ani čistota a ani kvalita a čerstvosť potravín. A, mimochodom, keď už sme pri tom, odkiaľ sa zásobujete mäsom, zeleninou, koreninami a inými potravinami?

Čo sa týka predsudkov, máte úplnú pravdu. Aj preto máme od samého začiatku otvorenú kuchyňu. Zákazníci vidia do našej kuchyne a vidia, ako pracujú kuchári. Možno aj preto majú pre nás pochopenie, ak náhodou musia niekedy dlhšie čakať. Vidia totiž, že kuchári pracujú ako včeličky na plné obrátky. Chápu, že na dobré a čerstvé jedlo sa niekedy oplatí čakať. Nenosíme zákazníkom nemastné-neslané polotovary, ale chutné, horúce a čerstvé jedlo. Každá porcia sa totiž varí zvlášť.

kuchyňa reštaurácie
Kuchyňa reštaurácie. Zdroj: Sen Viet Malacky

Mäso a zeleninu máme od slovenských dodávateľov. Koreniny a iné etnopotraviny máme z potravinárskych veľkoobchodov, ktoré sú celkom dobre zásobované. Negatívom v poslednom čase je, že v dôsledku pandémie je teraz všetko drahšie. To nás nútilo k veľmi nepopulárnemu kroku – k zvýšeniu cien. Ale veríme, že zákazníci to dokážu pochopiť. Sme poctivý podnik so slušnou úrovňou. Keďže nechceme poľaviť z kvality a dôstojnosti, bez takého nepopulárneho kroku by sme neprežili.

Keďže vo vašej filozofii hrá dôležitú úlohu aj milá obsluha, predpokladáme, že ruka v ruke s prívetivým prístupom ide u vás aj rýchlosť personálu. Tá by však pravdepodobne nebola možná pri ručnom evidovaní objednávok. Ako teda u vás funguje objednávanie?

Našťastie, ručné evidovanie objednávok je u nás minulosťou. Moje šikovné čašníčky sa nachodili až-až a vznikali aj nedorozumenia s kuchyňou. Vedel som, že musí prísť zmena. Boli rôzne možnosti, ale nakoniec som sa rozhodol pre systém iKelp.

Tento inteligentný systém značne a elegantne uľahčuje prácu obsluhujúcemu a variacemu personálu. Obsluha je rýchlejšia a ako majiteľ mám možnosť zasiahnuť kdekoľvek. Objednávanie je jednoduché a intuitívne. Zákazník si objedná a prítomný obsluhujúci personál len ťuknutím na displeji zadáva objednávku do systému. Objednávka následne putuje do kuchyne a nápoj zas do baru – a vybavené.

Ak má zákazník nejakú požiadavku navyše, nie je problém ju kedykoľvek zaznamenať do poznámky. Pokiaľ si zákazník želá objednať sám, pomocou QR kódu na každom stole sa dostane vo svojom smart telefóne k jedálnemu lístku a pohodlne si z neho vyberie. Je to aj zábavné a praktické.

Veľkým plusom je aj privolanie obsluhy a hodnotenie personálu, vďaka ktorému ako majiteľ veľmi rýchlo prídem na to, kde je pes zakopaný. So systémom iKelp mám jasný prehľad o každom predaji a celej evidencii. Progresívny systém iKelp pomohol zdvihnúť úroveň nášho podniku.

Vašim zákazníkom poskytujete aj možnosť online objednávania jedla. Ako zastrešujete tieto procesy?

Ďalším prínosom systému iKelp je aj možnosť online objednávania jedla. Je to veľmi jednoduché a praktické. Zákazník si na webstránke vyberie z jedálneho lístka a objedná si. Systém to ohlási obsluhe, tá objednávku schváli, čím sa objednávka automaticky odošle do kuchyne, a zároveň oznámi zákazníkovi, kedy bude jedlo hotové na osobné vyzdvihnutie. Počas lockdownu sme robili aj rozvoz. Osobne som ho mnohokrát robil ja a mnohí zákazníci ma označovali za „najmilší a najvtipnejší rozvoz v Malackách“. Vždy som chcel doviezť zákazníkom nielen chutné jedlo, ale s ním aj dobrú náladu, nielen to suché a strohé odovzdanie. Vnímal som to ako prejav vďaky za dôveru a podporu od zákazníkov.

Náš kvalitný gastroobal s vkusnou papierovou taškou a logom podniku len zvyšuje hodnotu chutného jedla a zároveň deklaruje náš ekologický postoj – žiadna igelitová taška. Úctu k zákazníkom a ich dôstojnosť považujem za devízu nášho podniku. Rozvoz však bol len krajným riešením. Vždy chceme, aby si zákazníci vychutnávali naše služby v našom príjemnom prostredí s čerstvým, priam horúcim jedlom na tanieri. Takže hneď ako bola možnosť otvoriť podnik pre verejnosť, rozvoz sme zrušili. Mimochodom, sme hrdí aj na to, že zatiaľ ako jediná reštaurácia na Slovensku máme živú bambusovú terasu. Teda pokiaľ viem správne.

terasa reštaurácie
Terasa reštaurácie. Zdroj: Sen Viet Malacky

S blížiacim sa záverom nášho rozhovoru by nás zaujímalo ešte vaše odporúčanie. Akú pochúťku by ste poradili vašim potenciálnym zákazníkom? Čo by ich donútilo znova sa k vám vrátiť a opäť si u vás objednať?

Ako som už uviedol, nechceme byť tuctovou „táckarňou“, resp. fastfoodom s preplnenými taniermi, kde sa zákazníci doslova napchávajú do prasknutia jedlom bohvieakej kvality a bez hygienických zásad. Zatiaľ síce ponúkame len torzo tej pravej vietnamskej kuchyne, ale všetko robíme s láskou a úctou k našim zákazníkom. Vietnamská kuchyňa je veľmi rozmanitá, zdravá, vyvážená a chutná.

Neponúkame len to, čo zákazníci môžu dostať kdekoľvek inde. Aby mali naši zákazníci možnosť spoznať vietnamskú gastronómiu zo širšieho uhla pohľadu, pravidelne zaraďujeme do nášho obedového menu aj novinky. V piatok a sobotu zas ponúkame také vietnamské špeciality, ktoré sú časovo náročnejšie na prípravu a ktoré cez týždeň niekedy nestíhame, pretože ich chceme robiť kvalitne.

Rád by som pozval všetkých potenciálnych zákazníkov na naše špeciality najmä počas piatkov a sobôt, keď máme otvorené až do desiatej večer. Sen Viet je teda správnou voľbou, ak chcete dobré teplé jedlo na záver týždňa v Malackách. A aby som nezabudol, odmietame zaužívaný pojem „už je po záverečnej“. Obrazne povedané, ak si zákazník objedná jedlo aj minútu pred desiatou, spravíme mu ho s radosťou a bez frflania. Celý náš tím je stotožnený s takouto filozofiou. Kvalita, čerstvosť, ochota a úcta, to je to, čo ponúkame všetkým, aby sa u nás cítili dobre a vrátili sa opäť.

vietnamská kuchyňa
Zdroj: Sen Viet Malacky

No a na úplný záver – je niečo, čo by ste chceli odkázať našim čitateľom a začínajúcim podnikateľom v gastrooblasti, napríklad niečo z vašich osobných skúseností, prípadne nejaké nástrahy, ktorým sa míľovými krokmi vyhnúť?

Chcem len poprosiť zákazníkov, aby k nám boli aj naďalej konštruktívne kritickí. Vďaka tomu môžeme neustále zvyšovať úroveň našich služieb v ich prospech. Ich spokojnosť je pre nás odmenou.

A odkaz pre čitateľov? Budeme veľmi radi, ak si nájdete čas na návštevu nášho podniku. Presvedčíte sa, že Sen Viet Malacky je priateľský a dobrosrdečný podnik s veľmi ochotnou obsluhou a chutným jedlom.

No a pre začínajúcich podnikateľov – gastronómia nie je prechádzka ružovou záhradou. Doba je taká, že klientela je náročná. Majte svedomitých a kreatívnych kuchárov, ochotný obsluhujúci personál a vhodný inteligentný softvér. Skrátka, ako chcete byť obsluhovaní v reštaurácii vy, tak sa správajte aj k vašim zákazníkom. Buďte slušní, ochotní a zároveň dôstojní.

Ďakujeme za rozhovor a želáme vám i podniku Sen Viet všetko dobré.

Write by Author / Vytvorené by
GoPay VISA, MasterCard